Home Zeebrugge Groen vzw wil nu ook uitbouw van Zeebrugse Haven stoppen

Groen vzw wil nu ook uitbouw van Zeebrugse Haven stoppen

Er is mogelijk slecht nieuws voor de bouwheer van de Antwerpse Oosterweelverbinding. De Brugse  vzw Groen wil dat de Raad voor Vergunningsbetwistingen de omgevingsvergunning voor het verbreden van het Boudewijnkanaal tussen Zeebrugge en Lissewege schorst en vernietigt. In het havengebied zou een bouwput komen voor de tunnelelementen voor de Oosterweelverbinding. Dat meldt het gespecialiseerde magazine Flows.

De Brugse vzw Groen ijvert voor maximaal behoud van groene open ruimte. Diezelfde vzw staat ook de bouw van het nieuwe voetbalstadion voor Club Brugge in de weg. Deze zaak tegen de plannen voor de verbreding zal in januari voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen voorkomen.

“We zullen gelijk op welke manier alle rechtsmiddelen gebruiken om het verlies van dit groot stuk natuur tegen te gaan. Het is opmerkelijk dat het MBZ nog tijdens de lopende schorsingsprocedure het risico nam om dit grote en dure werk al op te starten”, zegt de Groene vzw die aangesloten is bij de Bond Beter Leefmilieu.

Mocht de vergunning voor de aanleg van het bouwdok geschorst en vernietigd worden, zou dat slecht nieuws zijn voor Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding. In Antwerpen vond die niet voldoende ruimte om de tunnelelementen te bouwen.

4 REACTIES

  1. De afleidingskanalen waren de grens tussen Brugge en Knokke-Heist .In het gebied tussen de nieuwe sluis en Heist zou er een groenzone komen .Wat schiet er nog van over ? Sashul ! De oostelijke dam en het deel van de oostelijke voorhaven was grondgebied Knokke–Heist .Knokke-Heist kon aanspraak maken op medebeheer van de haven maar …De gemeente heeft gans dat gebied aan Brugge gegeven via een grenscorrectie .Volksvertegenwoordiger Desutter heeft zich daartegen verzet in het parlement maar hij stond alleen want Knokke-Heist had zijn akkoord gegeven !! Nu heeft Knokke-Heist daar niets te zeggen .Wij kunnen er wel nog gaan werken !

    • Je hebt gelijk. Het oostelijke deel van de Zeebrugse haven is “gestolen” grondgebied van de deelgemeente Heist. Zowel de site van de LNG-terminal én de en de C.RO-terminal ten westen van “Sashul” tot en met de kustbaan zijn gerealiseerd op “ingepalmde ” grond van onze gemeente.

  2. De bouw van de tunnelelementen zullen voor de nodige werkgelegenheid terwijl de kades achteraf kunnen dienen voor autotrafieken of andere havenbezigheden. Dit gebied grenst ook aan de Maritiem Logistieke Zone (MLZ) wat een positief punt is en IS WEL DEGELIJK INGEKLEURD ALS HAVENGEBIED. Het ligt ook op een veilige afstand van Zwankendamme daar het Bouwdewijnkanaal met méér dan 150 meter verbreed wordt wat met het natuurdomein “Sashul” in de deelgemeente Heist héél andere koek is. Daar zit men met autotrafieken en binnenkort nieuwe treinsporen tot bijna aan onze achterdeur. Of wordt Heist-West binnenkort ook havengebied?

  3. Wat heeft Groen al opgebouwd? Wanneer de tunnelelementen in Nederland zullen gebouwd worden dan betekent dat werk voor honderden aldaar. Of is tewerkstelling in eigen streek niet belangrijk voor Groen?

Comments are closed.