Home Haven ICO baas Marc Adriansens en Voka West-Vlaanderen waarschuwen

ICO baas Marc Adriansens en Voka West-Vlaanderen waarschuwen

De haven van Zeebrugge is de grootste autohaven ter wereld. Jaarlijks worden hier meer dan 2,8 miljoen auto’s in- en uitgevoerd. ICO Terminals is de belangrijkste speler in die markt. Ze zorgt niet alleen voor het transport van de wagens, maar ook voor de afhandeling van douaneverplichtingen en levering tot bij de dealers. Dankzij een digitaliseringsproject kan het bedrijf nog meer accurate informatie aanbieden aan zijn klanten. Toch kijkt het bedrijf in deze Corona-tijden tegen een mogelijk verlies aan. “Ik verwacht dat we op een derde zullen terugvallen”, zegt Marc Adriansens van autobehandelaar ICO. De aanvoer is er nog, even toch, maar afname van de auto’s eens ze op de kaai staan, wordt moeilijker”.

Uit een nieuwe bevraging van Voka West-Vlaanderen blijkt dat de economische schade van de coronacrisis exponentieel stijgt. Op een week tijd verdubbelde het aantal bedrijven waarbij de omzet minstens halveerde. 30% van de West-Vlaamse bedrijven ziet zijn omzet bijna volledig wegvallen. Nu al heeft meer dan de helft van de bedrijven tijdelijke werkloosheid aangevraagd, en nog eens 10% zegt dit nog in de komende week te doen. De helft van de bedrijven ervaart nu ook al liquiditeitsproblemen.

1 REACTIE

  1. Dat de Zeebrugse haven een forse klap zal krijgen op het gebied van containers CSP (COSCO) op het verre oosten, autotrafieken en waarschijnlijk binnenkort ook de roro-trafieken op het UK, de Scandinavische landen en Spanje hoeft geen verder betoog. Alleen de LNG-trafiek met 30 aanlopen deze maand (vroeger had je er soms een vijftal meer in een gans jaar!) zullen de trafiekcijfers ietwat staande houden. De andere havens krijgen trouwens ook stevige klappen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here