vrijdag, mei 27, 2022
14.6 C
Knokke-Heist

208 miljoen TV kijkers hebben Knokke-Heist gezien

Van zaterdag 18 september tot en met woensdag 22 september was Knokke-Heist het startpunt van de honderdste editie van het Wereldkampioenschap tijdrijden, onderdeel van WK Wielrennen, een van de internationale topevenementen die Vlaanderen dankzij de cel Event Flanders kon aantrekken naar Vlaanderen.

Vlaams volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser uit Knokke-Heist (N-VA) polste recent bij Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir naar de exacte return die het sportieve topevenement Vlaanderen heeft opgeleverd en vroeg ook hoe de gemeente Knokke-Heist zelf de organisatie van het event evalueert. “Ik ben blij om te vernemen dat de 16,39 miljoen euro die Vlaanderen en de betrokken lokale overheden tezamen geïnvesteerd hebben in de organisatie van het WK niettegenstaande corona gerendeerd hebben. Ook Knokke-Heist kijkt tevreden terug maar leert ook een aantal zaken. Tijdige en positieve communicatie naar bewoners/lokale handelaren toe is essentieel, net zoals het actiever betrekken van de bewoners bij het evenement om nog meer positieve effecten te realiseren. Met een doorgedreven aandacht voor fietsen en meer samenwerking tussen sport, toerisme en andere gemeentediensten moet het fietsen nog aantrekkelijker worden”.

Economische return on investment

Uit een economische impactstudie uitgevoerd door Ernst & Young blijkt dat de vier gaststeden Knokke-Heist, Brugge, Antwerpen en Leuven tijdens die week samen 1,5 miljoen bezoekers ontvangen hebben die naar schatting net geen 36 miljoen euro spendeerden. In totaal heeft het WK gezorgd voor een boost van 27,4 miljoen euro bruto toegevoegde waarde in de Vlaamse economie.

“De opeenvolgende tijdritten lokten 130.000 bezoekers naar Knokke-Heist  (waarvan 17.000 buitenlandse) en genereerden voor de hotelsector in totaal zo’n 80.000 overnachtingen. Vele buitenlandse bezoekers verbleven tijdens het WK voor het eerst in onze gemeente en hebben te kennen gegeven aangenaam verrast te zijn door de toeristische troeven die Knokke-Heist te bieden heeft. Dat velen van hen overwegen om nog eens terug te komen en/of Knokke-Heist als vakantiebestemming zal aanbevelen aan familie, vrienden en kennissen is een heel positief vooruitzicht voor onze toeristische ondernemers.” aldus Coudyser.

Event imagoversterkend voor Knokke-Heist

Het wereldkampioenschap en de vier gaststeden waarlangs het parcours liep konden rekenen op uitgebreide internationale media-aandacht met in totaal bijna 208 miljoen TV kijkers wereldwijd, goed voor een totale uitzendtijd van meer dan 5153 uur.

“De tv-beelden van de wedstrijd en de sfeer langs het parcours – mede geholpen door het zonnige weer – hebben Knokke-Heist internationaal op een positieve manier in de kijker gezet en aldus de (inter)nationale bekendheid van Knokke-Heist als lifestyle fietsgemeente vergroot. Ook andere toeristische troeven van onze gemeente (kunst, gastronomie, shoppen, strand en natuur) kwamen wereldwijd prominent in beeld. Dat is onbetaalbaar.” meent Cathy.

Pijnpunten

Ook Knokke-Heist zelf heeft de eigen bijdrage aan het event geëvalueerd. Globaal genomen wordt het wereldkampioenschap aanzien als een succesvol evenement met grote uitstraling voor de gemeente al worden er ook enkele pijnpunten aangehaald. “In vergelijking met de andere gaststeden, hebben de Knokke-Heistenaren die wonen langs het parcours over meer overlast geklaagd. Ook de handelaars uitten hun ontevredenheid over de communicatie vanuit de gemeente omtrent tijdelijk moeilijk bereikbaarheid van de handelszaken. Tijdige, duidelijke en positieve communicatie naar de eigen inwoners/lokale handelaars toe is naar de toekomst toe noodzakelijk voor een breed draagvlak voor soortgelijke evenementen”. besluit Cathy Coudyser.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Ook dit moet je even lezen