Op donderdagochtend zorgde de MV Delphine in Zeebrugge voor ophef toen één van de kokers naar beneden kwam en aanzienlijke schade aanrichtte op het dek van het schip. Van de twee rotorzeilmasten die onlangs op het roroschip werden geïnstalleerd, brak er één af. Hoewel er geen slachtoffers vielen, is er hinder bij het laden en lossen van het schip.

De MV Delphine is het grootste en meest duurzame roll on/roll off-schip ter wereld en vaart tussen het Verenigd Koninkrijk, Ierland en het Europese vasteland. Het schip heeft een roro vrachtcapaciteit van 8000 lane meters en behoort samen met haar zusterschepen tot de grootste roro-schepen ter wereld. Luxembourgeoise de Navigation, Europees leider in de logistieke roro-sector, installeerde onlangs twee ’tilting Rotor Sails’ aan boord van de in 2018 in Zuid-Korea gebouwde roro-schip DELPHINE.
De Norsepower Rotor Sail Solution, die gebruik maakt van het Magnus-effect waarbij windenergie wordt benut voor het voortstuwen van schepen, kan worden opgesteld aan boord van nieuwe schepen of aan boord van daartoe aangepaste schepen. Met de inzet van deze technologie kan het brandstofverbruik en de uitstoot met 7 tot 10% worden teruggedrongen, afhankelijk van de route waarop het schip wordt ingezet.
De proef met de ‘Rotor Sails’ zal niet onopgemerkt voorbijgaan in Zeebrugge, omdat de twee Rotor Sails tot 35 meter boven het hoofddek van de Delphine uitsteken. Het incident onderstreept echter de mogelijke risico’s van het gebruik van deze innovatieve technologie op grote schaal.
