4.8 C
Knokke-Heist
your alt tag'

Baltic Enabler in Zeebrugge gedoopt

Voor de tweede keer in amper één week tijd werd in Zeebrugge een groot en hypermodern roro-schip gedoopt. Na de doop van UECC’s nieuwste aanwinst, de ‘AUTO ADVANCE’, was het op 2 november 2022 de beurt aan Wallenius SOL’s ‘BALTIC ENABLER’. De plechtigheid vond plaats aan de terminal van PSA aan het Wielingendok in de westelijke voorhaven. Door de slechte weersomstandigheden werd de klassieke champagnefles niet buiten maar binnen in het ruim van het schip stuk geslagen. Dat gebeurde door de meter van het schip Mevrouw Anette Johansson, de echtgenote van Ragnar Johansson, topman van Wallenius. In de hoedanigheid van meter wenste zij het schip en de bemanning een behouden vaart toe.

Het in de vaart brengen van de ‘Baltic Enabler’ en het zusterschip ‘Botnia Enabler’ past in een plan van Wallenius SOL om diensten te bieden met energiezuinige schepen. Dat is niet alleen goed voor het milieu en daardoor voor het klimaat, het komt ook de zakelijke toekomst ten goede. Wallenius SOL is een samengaan van de Zweedse rederijen Wallenius en Swedish Orient Lines (SOL). De joint venture werd vier jaar geleden opgericht met als doel de duurzame ontsluiting van de duurzaam groeiende industrie in de Botnische Golf. Op vandaag verbindt de dienst de havens van Zeebrugge, Antwerpen, Tilbury en Lübeck met zeven havens in de Botnische Golf, de meest noordelijke uitloper van de Baltische Zee tussen Zweden en Finland. De aangelopen havens daar zijn Husum, Skellefta, Kemi, Oulu, Kokkola, Pietarsaari en Kaskinen. De kernlading bestaat uit papier, karton en houtpulp, maar ook alle andere rollende vracht en containers worden aangenomen.

Met het in de vaart brengen van de twee nieuwe conro-schepen is een investering gemoeid van zo’n 100 miljoen euro. Beide nieuwe schepen hebben een capaciteit van 6.442 lijnmeter en 960 TEU. Ze zijn 242 meter lang (loa) en 35,2 meter breed, goed voor een deadweight van 28.000 dwt. Het zijn bovendien de grootste conro-schepen ter wereld met een ijsklasse 1A, geen luxe gezien de winteromstandigheden in de Botnische Golf. De schepen worden voortgestuwd door twee multi-fuelmotoren met een vermogen van 10.500 kilowatt. Die motoren zijn geschikt om te draaien op LNG (vloeibaar aardgas), biogas, diesel en synthetische diesel.

In Zeebrugge worden de schepen van Wallenius SOL behandeld door PSA op de gespecialiseerde terminal voor het overslaan van woudproducten en roro-vracht.

TEKST: F. Neyts
FOTO’s: ©RJ, foto 4: Ragnar en Anette Johansson

Like & deel onze nieuwsberichten

Geniet elke dag van onze gratis krant en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes. We waarderen het als je onze berichten op sociale media leuk vindt en deelt, dit helpt ons om onze inhoud nog verder te verspreiden. Dank je wel voor je steun en we hopen je regelmatig terug te zien!

logo kneistikrant

Ook dit moet je even lezen