11.8 C
Knokke-Heist
your alt tag'

Baltic Enabler voor het eerst in de Zeebrugse Haven

Baltic Enabler is donderdagmorgen voor het eerst de haven van Zeebrugge binnen gevaren en is  samen met haar zusterschip Botnia Enabler dat eerder in het voorjaar werd opgeleverd, uitgeroepen tot RoRo-schip van het jaar. Ze wordt beschouwd als ’s werelds grootste ijsgeschikte ConRo schip met multi-fuel bediening.

Foto’s door onze fotograaf Robbie Lagast

“Het is fantastisch dat we beide zusterschepen in het reguliere verkeer kunnen brengen. Niet alleen zullen we een enorme capaciteitstoename hebben aan de container- en RoRo-kant, maar we zullen ook een reuzenstap zetten in de richting van een toekomstgerichte vloot die de uitstoot zal verminderen en een grote impact zal hebben op de industrie in de Botnische Golf,” zegt Ragnar Johansson, Managing Director bij WALLENIUS SOL.

Het nieuw gebouwde schip, dat Fins-Zweedse ijsklasse 1A heeft, een LOA van 242 meter en een breedte van 35,2 meter, vaart onder Zweedse vlag. De Enablers worden niet alleen gekenmerkt door hun afmetingen, maar ook door hun hoge milieuprestaties en een ontwerp dat speciaal is afgestemd op de scheepvaartvereisten van de Zweedse en Finse basisindustrie. Volgens ramingen van het Zweedse Instituut voor Milieuonderzoek (IVL) zullen de schepen in staat zijn de uitstoot van broeikasgassen met 63%, van NOx met 96% en van SOx en deeltjes met 99% te verminderen. Wat de sociaal-economische effecten van de verminderde CO2-uitstoot betreft, verwacht het IVL dat de WALLENIUS SOL dankzij de generatieverschuiving die de schepen teweegbrengen, de kosten voor de samenleving jaarlijks met vele miljoenen euro’s zal kunnen doen dalen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Ook dit moet je even lezen