Home Cultuur De jaarlijkse cijfers achter de Kneistikrant en de media in het algemeen

De jaarlijkse cijfers achter de Kneistikrant en de media in het algemeen

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert vandaag het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2020’. Het gaat om het jaarlijkse overzicht van ‘wie doet wat’ in de Vlaamse media.

Voor wie het mediagebeuren in Vlaanderen dagelijks volgt bevat dit document weinig of geen nieuws. De regulator zet enkel de feiten op een rijtje en maakt zo – gewild of ongewild? – vooral duidelijk dat het in die al evoluties weinig of niks in de pap te brokken heeft.

Onze Lokale Media in Knokke-Heist doet het goed dit blijkt ook uit de gegevens van Google Analytics

Kneistikrant is goed voor net geen 7000 abonnees (6952). Daar bovenop is het aantal volgers en lezers gestegen via Facebook, twitter en Instagram. Die stijging is te danken aan heel wat tweede verblijvers die nu ook de digitale krant van Knokke-Heist zijn gaan volgen. Daarmee komt de Kneistikrant dagelijks boven de 10 500 lezers met pieken tot 15 000 bij ongevallen of bijzondere reportages. Die cijfers zijn ook te vinden bij het weekendmagazine van de krant. Hetzoute.com dit omdat het magazine werkt op dezelfde abonnees.

Toch zijn er een aantal opvallende wijzigingen. De meeste mensen lezen intussen al de krant via hun smartphone.

75,37% van de Kneistikrant lezers gebruiken hun telefoon om de krant te lezen. Waarvan 24,61% dit doet met een Iphone. 13,68% bekijkt onze krant met een tablet.

Vrouwen blijven de grootste groep lezers van de Kneistikrant met 56,9% nog steeds een stuk hoger dan de mannelijke lezers met 43,1%. Allicht zit hier de samenstelling van onze bevolkingscijfers voor iets tussen. Dit is ook te zien in de leeftijdscategorieën hier onder:

18 tot 24 jarigen: 3,83%

25 tot 34 jarigen: 10,50%

35 tot 44 jarigen: 9,23%

45 tot 54 jarigen: 16,02%

55 tot 54 jarigen: 28,02%

65+ : 32,39%

Ook hier een gelijklopende reflectie als je naar de samenstelling van de bevolking kijkt binnen Knokke-Heist. “We hopen de komende jaren in de jongere segmenten onze cijfers omhoog te trekken, zegt uitgever Geert Deman. Dit doen we door de reportages van KneistiTV verder uit te rollen en ook nieuws te brengen uit onze buurgemeenten en de Zeebrugse haven. We gaan hiervoor ook nieuwe productiemogelijkheden introduceren. Maar we hebben als vrijwilligers eigenlijk maar zeer beperkte middelen. Het blijft dus elke maand een uitdaging”, zegt Deman. Structurele partners zouden dus zeker welkom zijn, klinkt het.

Hoe het zit met ons andere mediazusje? Sea Fun de lokale Omroep van Knokke-Heist is minder meetbaar. Luisteraars meten via FM is technisch niet mogelijk. Dit kan wel via de mensen die on-line luisteren. Daar waren er pieken tot 25 à 30 000 luisteraars tijdens specifieke programma’s.

De algemene conclusies in het rapport 2020 zelf:

  • Het coronavirus en -pandemie domineerden het jaar 2020. Het afgelopen jaar heeft de Vlaming massaal meer (Vlaamse) media geconsumeerd. De advertentiemarkt volgde echter niet, zelfs integendeel. Het afgelopen jaar daalden de advertentie-inkomsten significant. Adverteerders stelden hun reclamecampagnes uit om te besparen op hun mediabestedingen. Dit tegengestelde fenomeen wordt aangeduid als coronaparadox. Voornamelijk kleine, lokale en regionale spelers kregen het hierdoor moeilijk.
  • Vlaamse mediagroepen werken volop samen tegen internationale bedrijven. Streamz en buitenlandse overnames moeten een antwoord bieden op deze internationale grootmachten.
  • Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80% tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen, namelijk: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media). Door deze aggregatie wordt het meten van concentratie in afzonderlijke mediasegmenten moeilijker. Het rapport refereert daarom naar extern onderzoek dat mediaconcentratie naast de economische invalshoek ook vanuit inhoudelijke hoek bestudeert.

Belangrijkste conclusies per mediasoort

Radio:

  • Digitaal luisteren breekt verder door (al baseert het rapport zich hier nog op intussen al gedateerde cijfers). In combinatie met het groter bereik van netwerkradio’s is de concentratie in de radiomarkt op zenderniveau gedaald tot op het laagste niveau. De concentratie op mediagroep blijft echter sterk geconcentreerd. Dit komt door de sterke positie van de openbare omroep.

Televisie:

  • In september werden twee nieuwe betalende streamingsplatformen beschikbaar. Op 14 september verscheen Streamz, een samenwerking tussen Telenet, DPG Media en VRT. Een dag later bood Proximus het reeds bestaande platform Disney+ aan aan haar klanten.
  • Digitale plaftormen zoals VRT NU en VTMGO steken de websites van individuele omroepen zo goed als volledig voorbij. Dit is slecht nieuws voor SBS dat (nog) geen eigen digitaal plaftorm ter beschikking heeft.
  • In 2020 wordt teruggegrepen naar het sterkste omroepmerk. Daarrond worden dan verschillende zenders gebouwd. Zo heroriënteert DPG Media zijn zenders tot VTM, VTM2, VTM3 en VTM4. In 2021 zal SBS een nieuwe zender lanceren, Play Zeven. De andere zenders van de groep worden dan geheroriënteerd tot Play Vier, Play Vijf en Play Zes.

Geschreven pers:

  • In de Vlaamse krantenmarkt blijven redactionele websites van kranten sterk inzetten op convergentie, digitalisering en video. Zo liet DPG Media de nieuwswebsite VTMNieuws opgaan in HLN.be en lanceerde het bedrijf het eerste Vlaamse non-stop live videonieuwskanaal HLN Live.
  • Voor het eerst werden de bezoekcijfers van nieuwsapp in kaart gebracht door het CIM. Het Laatste Nieuws steekt met kop en schouders uit boven de concurrentie. Het haalt bezoekcijfers die vier keer zo hoog liggen als de tweede in de stand, Het Nieuwsblad.

Online:

  • De VRM voerde voor het eerst een onderzoek uit naar het weglekken van de advertentie-investeringen naar buitenlandse bedrijven. Uit dit onderzoek blijkt dat het hier over zeer aanzienlijke bedragen gaat.
  • Internationaal wordt de posities van gatekeepers steeds vaker aangevochten. Voorbeelden hiervan zijn de rechtszaak tussen Epic Games (Fortnite) en Apple en de ‘Coalition for App Fairness’. 
- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers