HomeZwinregioDe Lijn en minister Peeters maken naam nieuwe Kusttram bekend

De Lijn en minister Peeters maken naam nieuwe Kusttram bekend

Vorige zomer lanceerde De Lijn een unieke wedstrijd om, in navolging van de bekende HermeLijntrams en Albatrostrams, een originele naam te zoeken voor de 48 gloednieuwe Kusttramvoertuigen. “Er stroomden niet minder dan 4.857 inzendingen binnen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “De winnende naam kwam zelfs meer dan 20 keer uit de bus.”

Het is bij De Lijn ondertussen een traditie geworden om nieuwe types tramvoertuigen een eigen naam te geven. Dat klinkt veel leuker en vertrouwder, en bovendien krijgt het grote publiek de kans om een unieke stempel te drukken op het openbaar vervoer. Goede tradities zijn er om in ere te houden, en dus ging De Lijn ook voor de nieuwe Kusttramvoertuigen op zoek naar een unieke eigen naam. Naamsuggesties dienden vergezeld te worden van een korte toelichting. En uiteraard moest de naam bij de kust passen. De merknaam ‘Kusttram’, die het gehele tramgebeuren aan de kust omvat, blijft uiteraard ongewijzigd.  

NAAMLOOS
Van de 48 bestelde trams arriveerde de eerste in juni 2020. Ondertussen zijn er al 29 geleverd, waarvan 27 in exploitatie. Eind dit jaar wordt de laatste verwacht. Eigenlijk zou de naam bekend worden gemaakt zodra de nieuwe trams in exploitatie gingen, tijdens de paasvakantie. Corona stak hier helaas een stokje voor door de restrictiemaatregelen. De trams begonnen dus naamloos aan hun grote kustavontuur, maar daar kwam vandaag eindelijk verandering in.

NIEUWE NAAM
Na een uitgebreide selectieprocedure onder de meest populaire inzendingen, werd uiteindelijk de knoop doorgehakt. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters kwam vandaag speciaal naar Oostende om de naam te onthullen in aanwezigheid van directeur-generaal van De Lijn, Ann Schoubs, en een groot aantal kustburgemeesters en -prominenten. Op het naamkaartje, dat uit een grote envelop van de minister tevoorschijn kwam, stond te lezen: ZEELIJNER. De nieuwe naam verwijst zowel naar de kustregio als locatie, als naar De Lijn. Beiden meer dan de moeite waard om samen te ontdekken. De bedenkers van de winnende tramnaam mogen zich eerstdaags alleszins aan een leuke prijs verwachten.

NOODZAKELIJKE VERJONGING
De 48 nieuwe Kusttrams gaan de oude modellen stap voor stap vervangen. Op termijn gaan alle oude kusttrams dus weg en zullen de nieuwe kusttrams het volledig overnemen. Er zullen in de tussentijd zowel nieuwe trams als oude trams op het Kusttramtraject rijden. Deze verjonging is absoluut nodig.

Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn:
De huidige BN-ACEC Kusttramvoertuigen zijn bijna 40 jaar oud, en aan vervanging toe. De nieuwe Kusttramvoertuigen zijn lagevloertrams, die gemakkelijk toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers, mindermobielen en reizigers met een kinderwagen of bagage. Er kunnen 187 reizigers mee. De Lijn is bijzonder gelukkig met deze prachtige aerodynamische trams, waarmee we vele tevreden reizigers vlot en veilig willen vervoeren”.  

NIEUWE GENERATIE OPENBAAR VERVOER
De nieuwe tramvloot luidt een nieuwe generatie van eigentijds en comfortabel openbaar vervoer aan de kust in. Met de aankoop ging een investering van 100 miljoen euro gepaard. Duurzaamheid en een optimale reiservaring stonden daarbij voorop.

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit:
“De kusttram is van onschatbare waarde, niet enkel voor het toerisme maar ook voor de inwoners van onze kustgemeenten voor het woon-werkverkeer en recreatief verkeer. Duurzaamheid en efficiëntie, twee kernwaarden in mijn beleid, staan ook hier centraal. Maar het blijft niet bij die ene tram: de 48 Kusttrams, waarvan er nog tegen eind dit jaar 19 worden geleverd, zorgen voor stressvrij en zonder parkeerproblemen reizen tot in het hart van iedere badplaats. Ze zijn bovendien high tech  op het vlak van duurzaamheid en zetten de reizigers centraal door de lage instapmogelijkheid.”

2 REACTIES

  1. Ik hoop dat er op de nieuwe trams geen schreeuwende reclame word aangebracht waardoor men een benauwd gevoel in de tram krijgt. De nieuwe trams ogen echt mooi, maar is er niet ingeboet op het aantal zitplaatsen in vergelijking met de oude ? De afstand tussen de haltes zijn aan de kust groter dan in de steden en er word hier toch meer aan vervoer van gemeente naar gemeente gedaan ? Tenslotte vind ik de naam wel goed gekozen.

  2. Spijtig dat wij weer voor minimum 20 jaar opgezadeld zitten met die logge dure en onveilige tram die dan nog in Spanje gebouwd worden.
    Spoorloze flexibele Trambussen op eigen bedding worden in ons land gebouwd en zijn daarenboven nog 50 % goedkoper . De belastingbetaler ttz de burger is weer de dupe .

Er zijn geen reacties meer mogelijk.

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers