HomeLokaalOndernemen in Knokke-HeistDe nieuwe Z 483 van stadsgenoot Dany Vlietinck is thuis

De nieuwe Z 483 van stadsgenoot Dany Vlietinck is thuis

Rederij Nathalie uit Knokke-Heist gaf in 2019 Machinefabriek Padmos de opdracht een nieuwe Vlaamse boomkorkotter te bouwen.

De kogel is door de kerk en het schip gebouwd, zegt opdrachtgever Dany Vlietinck (55). Het schip is donderdagmiddag in Zeebrugge toegekomen! De Kneistse  reder is niet over één nacht ijs gegaan. Eind september 2019 tekende hij bij Padmos voor een naar eigen zeggen ‘duurzame bokker’.

,,De kotter is compleet opnieuw ontworpen, met als uitgangspunten een optimaal brandstofverbruik, veiligheid, bemanningscomfort, duurzaam en kwaliteit’’, aldus werfdirecteur Leon Padmos. ,,We zijn als Padmos erg blij met deze opdracht en vinden het een uitdaging om voor Rederij Nathalie een schip te mogen ontwerpen en bouwen met genoemde uitgangspunten. We laten op basis van de golfstroomvelden op de diverse Belgische visgronden een zeegangsanalyse maken, om een zo veilig, snel en comfortabel mogelijk schip te bouwen.

Vlietinck vult in: ,,We gaan het brandstofverbruik verlagen, niet meer dan 3,5 ton per etmaal. In plaats van een 8-cilinder ABC kiezen we voor een kleinere 6-cilinder hoofdmotor, met maximaal 1.300 pk. De rompvorm wordt verder geoptimaliseerd, net als de watertoestroom naar de 4 meter grote schroef. En we krijgen een Reintjes-koppeling met een grote reductie van 1:11.’’

De huidige Z 483 ‘Jasmine’ is van bouwjaar 2001 – de laatstgebouwde door De Graeve – en daarmee de jongste Vlaamse bokker (samen met de O 231). De vervangende nieuwbouwer krijgt vergelijkbare afmetingen, met een lengte van 37,95 meter over alles en een breedte van 8,50 meter. Dat heeft alles te maken met de maximale Belgische inhoudsmaat van 385 GT. De huidige bokker staat te koop. Vlietinck is in vergevorderde staat van onderhandeling over de verkoop, maar zou er nog wel graag een jaartje mee willen doorvissen. Het casco voor dit nieuwe schip is gebouwd bij CSR in Rotterdam.

Vlietinck startte zijn rederij hier in Knokke-Heist in 1983. Ook zijn vader was reder. Zoon Jens is machinist op de ‘Jasmine’. De vistijd van de Z 483 wordt de laatste jaren evenredig verdeeld over de Noordzee, het Bristol Kanaal en het Engels Kanaal. Zolang het allemaal nog kan.

2 REACTIES

  1. Proficiat aan reder Danny en zijn vrouw Sandra . Een voorbeeld voor velen .
    Ondernemen , Investeren . Risicos nemen . Zeker in deze Brexit tijden . En toch doorgaan .
    Ik herinner mij nog goed de tewaterlating van de Z483 Jasmine door vader René Vlietinck .
    Het was het achtste schip dar René sedert de WO II op de scheepswerven van De Graeve in Zeebrugge liet bouwen in 2001
    Zoon Danny was toen kapitein van dit nieuw schip Het zit hem zeker in het bloed .
    Maar ook fier op de Heistse reders die met nieuwbouw nog volgen in de komende maanden .

  2. Een welgemeende proficiat aan de reder en aanverwanten want daar we ons nu in de Brexit-tijd bevinden weet je maar nooit met die Britten. Gelukkig staan er nog acht andere schepen op stapel wat aantoont dat onze vissers nog durven investeren en dat de Vlaamse visserij verre van op “apegapen” ligt. Ik vraag me af welke die twee identieke rood-witte zusterschepen -want die zien er ook nieuw uit- zijn op de foto en het casco achter de Z 483.

Er zijn geen reacties meer mogelijk.

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers