HomeZwinregioDe reddingshelikopter NH-90 moest 2 duikers uit de Noordzee halen

De reddingshelikopter NH-90 moest 2 duikers uit de Noordzee halen

De reddingshelikopter NH-90 moest gisteren uitrukken voor 2 duikers die in de problemen waren gekomen in Engelse wateren. “Gisterenmiddag kregen we een oproep van het Maritiem Informatiekruispunt (MIK) in Oostende met de vraag of we snel konden opstijgen met onze helikopter. Op zee waren er 2 mensen in de problemen gekomen na een duikongeval”, zegt Kurt Verwilligen van de Belgische luchtmacht.

1 van de 2 had problemen met zijn zuurstoftank en moest daardoor veel sneller naar de oppervlakte zwemmen. Dat is erg gevaarlijk. Normaal gezien moet je geleidelijk aan naar het wateroppervlak zwemmen. “We hebben de 2 duikers opgepikt, gestabliseerd en omhoog gehesen. Daarna werden ze overgebracht naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis in Goes in Nederland.  De toestand van beide personen is stabiel”, zegt Verwilligen. 

“Met deze NH-90 reddingshelikopter hebben we al 122 mensen kunnen redden”, besluit Verwilligen. De NH-90 helikopter is de vervanger van de Sea King en wordt al 6 jaar gebruikt voor reddingsacties aan de kust en op zee. 

1 REACTIE

  1. We mogen echter niet uit het oog verliezen dat er maar 4 NH90 heli’s, die ook meegaan op missie met de fregatten, ter beschikking zijn. Nu is er één mee met de F930 Leopold I dus zijn er nog drie ter beschikking. Als er dan nog één een onderhoudsbeurt of een update krijgt wordt het aantal nog kleiner. Bij de luchtmacht willen ze zelfs de vier NH90 transportheli’s van de hand doen daar ze te duur zijn in onderhoud. Nederland heeft er 18, meer dan 20 Apache gevechtshelikopters, 12 Cougar transportheli’s en nog een aantal Chinooks met dubbele rotor. In België kunnen we nog geen 4 NH90 transportheli’s en een tiental oudere en ook kleinere A106 Agusta heli’s onderhouden want deze 10 zijn de laatste van de 46 die destijds werden aangekocht. Men zou de 4 NH90 (Kaaiman) transportversie en de laatste tien Agusta’s (Hirundo’s genaamd) willen vervangen door een vijftiental lichte heli’s van Airbus, nl. de H145M. Deze laatste toestellen kunnen geen troepen vervoeren, laat staan een wagen te transporteren of een brand te blussen zoals een Nederlandse Chinook onlangs gedaan heeft op een militair domein. Waar gaat het naartoe met ons leger? Denken ze misschien de Nederlandse, Franse of Duitse heli’s in bruikleen te krijgen? Hoe lang zal de NAVO dit nog blijven slikken? Het hoofdkwartier dat momenteel in het Brusselse gevestigd is kan snel verplaatst worden naar landen die meer voor hun defensie doen. Het is niet omdat het hoofdkwartier hier gevestigd is dat je voor de rest op defensie kunt blijven besparen. Dan bouwen ze zes nieuwe grote mijnenjagers waar ze er eigenlijk (volgens insiders) maar vier zullen van gebruiken. Zullen de overige dan ook verkocht worden aan het buitland voor een habbekrats zoals ze met vijf van de tien huidige mijnenjagers gedaan hebben?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Plaats hier je reactie op het artikel.
Graag je naam hier.

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers