zaterdag, juli 2, 2022
12.7 C
Knokke-Heist

Fietspad tussen Hazegrasstraat en Retranchementstraat geasfalteerd

In het kader van het Masterplan Fiets wordt het bestaande fietspadennet in Knokke-Heist stelselmatig uitgebreid en gerenoveerd om de veiligheid en het comfort van de fietsers te verhogen. Zo werd op vrijdag 13 mei 2022 het brokkelige betonnen fietspad tussen de Hazegrasstraat en de Retranchementstraat grondig afgefreesd. Op maandag 16 mei startte de aannemer met de asfalteringswerken. Sinds vrijdagavond 20 mei kunnen wandelaars en fietsers weer volop gebruik maken van deze autovrije doorsteek richting het Retranchement.  

Fietsen langs hoevewinkel De Tramroute 

Deze druk bereden fietslink loopt voorbij De Tramroute, een hoevewinkel waar je zelfgekweekt rundsvlees en polderaardappelen van het landbouwbedrijf van Franky Vandierendonck en Sabine Vandesompele kunt aankopen. Op het terras van de winkel is het trouwens zalig pauzeren met een panoramisch zicht op de velden. In het kader van de Week van de Korte Keten kun je nog tot 30 juni 2022 sparen voor een gratis hoevepakket. Ga of fiets langs bij ten minste drie deelnemende hoevewinkels in Knokke-Heist, koop er lokale producten en maak kans op één van de vijf hoevepakketten. Maak gebruik van de handige fietskaart ‘Fietsen door de polders’, gratis verkrijgbaar bij onze plaatselijke korte-keten-producenten en de infokantoren van Toerisme.  

In het spoor van de grensoverschrijdende tramroute tussen Knokke en Breskens  

Het fietspad tussen de Retranchement- en Hazegrasstraat loopt over een oude trambedding. De Nationale Maatschappij voor de Buurtspoorwegen (NMVB) trok op 27 juni 1929 de elektrische tramlijn vanaf de Oosthoek in Knokke door tot in het 4 km verder gelegen Retranchement in Nederland. Het enkel spoor liep van de Oosthoek via de Hazegrasstraat langs de Vrede naar het Retranchement, waar de Belgische lijn aansluiting gaf op de Nederlandse stoomtramlijn naar Breskens. Op de lijn reden tussen 1 juli en 15 september regelmatig Nederlandse tramrijtuigen van de Stoomtrammaatschappij Breskens-Maldegem getrokken door een elektrische motorpakwagen van de Belgische NMVB. De spoorlijn Oosthoek-Retranchement werd uiteindelijk stopgezet en in 1949 volledig uitgebroken. In de voorbije decennia werd het aarden olifantenpad verhard tot een betonnen wegel dat nu dus recent is omgevormd tot een breed en schokvrij fietspad in asfalt.    

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Ook dit moet je even lezen