donderdag, oktober 22, 2020
Home Zwinregio Zeebrugge Flanders Dry Dock in Zeebrugge biedt grootste drijvend droogdok in België

Flanders Dry Dock in Zeebrugge biedt grootste drijvend droogdok in België

Op 1 september 2020 zette Flanders Dry Dock (FDD) het commando en logistieke steunschip, de A960 ‘Godetia’ van de Belgische Marine droog op hun recent in gebruik genomen drijvende droogdok. Met een lengte van 92 meter en een breedte van 14 meter, meteen ook het grootste schip dat er werd droog gezet. Flanders Dry Dock behoort tot de Flanders Ship Repair (FSR) groep en is actief in Zeebrugge en Antwerpen. Het bedrijf is gespecialiseerd in scheepsherstelling en aanverwante metaalbouw.

Het drijvende droogdok is 138 meter lang en biedt een binnenbreedte van 24 meter. Het dok heeft een draagvermogen tot 7.500 ton. Het dok is uitgerust met een kraan die zich over de volle lengte van het dok kan bewegen. Die kraan kan tot de middellijn van het dok 7,5 ton heffen. Met het drijvende droogdok, het grootste in de aanbieding in een Belgische haven, mikt FDD op opdrachten voor het onderhoud en de herstelling van alle zeegaande schepen, van marineschepen tot gastankers, van sleepboten tot baggermaterieel.

Voor de haven van Zeebrugge is de ingebruikname van dit grote drijvende droogdok een pluspunt. Het staat vast dat de aantrekkingskracht van elke haven wordt verhoogd als de reders in die haven ook terecht kunnen voor noodzakelijke herstellingen waarbij hun schip droog moet worden gezet.

De werkplaatsten van FDD en FSR liggen in de onteigeningszone voor de bouw van de tweede zeesluis in Zeebrugge. Dat zorgt voor enige ongerustheid bij de directie van die bedrijven.
Johnny Hofman, CEO van Flandsers Ship Repair: “Wij hopen bij een eventuele onteigening i.v.m. het project Visartsluis onze plaats als scheepshersteller in de haven te krijgen en dit op een economische afstand van onze droogdok. Hoewel een scheepshersteller geen tonnage verzet of goederen behandelt is dit toch een watergebonden bedrijf. Bedrijven zoals het onze zijn de ‘garagisten’ van de haven die zorgen voor werkgelegenheid op een bescheiden oppervlakte”.

Vermelden we ten slotte dat het drijvende droogdok een centrale rol zal spelen bij het onderhoud van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen die momenteel voor de Belgische en Nederlandse Marine in aanbouw zijn.

TEKST: F. Neyts
FOTO’S: D. Neyts

1 REACTIE

  1. Jammer dat het geen “vast” overdekt droogdok is zoals bij DAMEN in Vlissingen waar schepen in alle weersomstandigheden kunnen worden hersteld. Op de marinebasis van Zeebrugge is er een overdekte loods waar drie schepen tegelijk kunnen behandeld worden waar ze zijn slechts groot genoeg voor schepen tot een 55 meter langte. De toekomstige mijnenjagers met afmetingen lengte 81 meter en breedte 17 meter zullen er dus niet kunnen worden “gestald”.

Comments are closed.

- Advertisment -

Lees ook dit

De M921 Lobelia is terug thuis

Het schip is na twee maanden terug van een oefening in de Middellandse Zee. De Belgische marine nam er deel aan een...

Nachtwinkels moeten rekken met alcoholische dranken afsluiten

Vanaf dit weekend moeten alle winkels in Knokke-Heist en er buiten, die na 20 uur nog open zijn, de rekken met alcoholische...

Strikte handhaving in Knokke-Heist en Damme

Ondanks de strengere coronamaatregelen die sinds maandag 19 oktober 2020 van kracht zijn, stelt het gemeentebestuur vast dat nog niet alle inwoners, tweedeverblijvers en bezoekers deze...

Geen Spruitjesfestival dit jaar

Na de extra maatregelen die werden genomen op federaal niveau, heeft ook het gemeentebestuur in overleg met de veiligheidscel extra beslissingen genomen...

Recente reactie van onze lezers