In het kader van de Maand van de Lokale Voeding zet VLAM onze Belgische voedingsproducten en het vakmanschap erachter in de kijker, een initiatief dat het belang onderstreept van het kiezen voor lokale producten en het steunen van de eigen gemeenschap.
De Maand van de Lokale Voeding is een initiatief van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, dat tot doel heeft de waardering voor producten van eigen bodem en het vakmanschap dat erachter schuilt te vergroten. Uit marktonderzoek in 2022 blijkt dat maar liefst 69% van de Belgen trots is op onze voedingsproducten, terwijl 68% het zonde vindt om producten te importeren als er een Belgisch alternatief voorhanden is.
Sinds de coronacrisis hechten Belgen steeds meer belang aan het land van herkomst bij het aankopen van voedingsproducten, met 50% van de respondenten die dit als een belangrijke factor beschouwen. Echter, slechts 38% geeft aan dat Belgische producten goed herkenbaar zijn in winkels, wat aantoont dat er nog ruimte is voor verbetering.
Kiezen voor lokale producten betekent niet alleen het ondersteunen van onze producenten en de lokale economie, zoals in de Zwinregio, maar ook genieten van andere voordelen. Deze producten zijn van topkwaliteit, geteeld onder ideale omstandigheden en streng gecontroleerd doorheen de hele keten. Daarnaast zijn ze vaak goedkoper door het grotere aanbod en beperken ze de voedselkilometers, wat bijdraagt aan een duurzamere levensstijl.
Tijdens de Maand van de Lokale Voeding roept VLAM op om in mei bewust te kiezen voor lekkernijen van eigen bodem. Kookinspiratie en recepten zijn te vinden op www.lekkervanbijons.be/recepten, waar u tal van heerlijke gerechten met lokale ingrediënten kunt ontdekken.