1.8 C
Knokke-Heist
your alt tag'

Havendebat legt pijnpunten bloot

Tijdens het Vlaams havendebat van het transportmagazine Flows in Blue Point in Antwerpen kreeg de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge een centrale rol. Daaruit bleek dat enerzijds het extra ruimtegebruik grote voordelen biedt, maar anderzijds het investeringsbeleid vraagtekens oproept.

“Zal de havenfusie ons helpen om vooruitgang te boeken?” Met die vraag opende Havencommissaris Jan Blomme het Vlaamse havendebat. “Naast een oplossing voor de concurrentie in diepzeecontainers biedt een fusie schaalvoordelen om uitdagingen zoals het ruimtegebruik, de weerbaarheid, digitalisering en energietransitie te beantwoorden. Als grotere havengemeenschap heb je meer middelen om gemeenschappelijke projecten aan te pakken. Ook ontstaat er een uitwisselbaarheid van kennis, arbeid en risico management”, zegt hij.

Ruimtegebruik
Antwerps havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges Annick De Ridder en Dirk De fauw, ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges en burgemeester van Brugge, konden dit beamen en benadrukten de urgentie van een fusie. “Volgens een studie van Deloitte zijn we niet concurrentieel, maar in belangrijke mate complementair. We richten ons op een andere niche”, zegt De fauw. “Waar we beiden samen goed in zijn, is het containersegment. Daar plukken we nu de vruchten van. Door de huidige congestieproblematiek zit de haven van Antwerpen zo goed als vol. Inmiddels worden er containerstromen doorgesluisd naar Zeebrugge, waar nog enige ruimte is.”

Broodnodige investeringen
De Ridder benadrukte het belang van investeringen. “Het is mijn doel om nog meer investeringen aan te trekken. We zijn ‘open for business’ en moeten als havenbedrijf zekerheid en duidelijkheid geven over broodnodige investeringen zoals ECA en de sluis in Zeebrugge.”

Investeringsbeleid
Algemeen directeur van Alfaport Voka Stephan Vanfraechem en Marc Adriansens, voorzitter van Apzi – Voka West-Vlaanderen en managing director van ICO Zeebrugge, houden de vinger aan de pols bij de ondernemers over de waardering voor de eengemaakte haven. “Wat ik vaak hoor terugkomen, is dat de meesten nog niet meteen de voordelen zien, maar alvast zeker geen tegenwerking meer voelen”, vertelt Adriansens. “Men wacht nog af. De meesten vragen zich vooral af hoe het investeringsbeleid zal zijn.”


FLOWS: Lees het volledige artikel HIER

Like & deel onze nieuwsberichten

Geniet elke dag van onze gratis krant en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes. We waarderen het als je onze berichten op sociale media leuk vindt en deelt, dit helpt ons om onze inhoud nog verder te verspreiden. Dank je wel voor je steun en we hopen je regelmatig terug te zien!

logo kneistikrant

Ook dit moet je even lezen