Hoe raak je in de krant? Of op de radio en/of TV?

Stuur je persbericht na het lezen van onze tips hieronder naar: redactie@kneistikrant.be

Een persbericht schrijven kan effectief zijn. Je brengt journalisten of redacties op de hoogte van jouw nieuws. Wanneer zij het persbericht interessant vinden, kan het gepubliceerd worden. Het voordeel is dat je geen dure (marketing)investeringen hoeft te doen. Helaas is het schrijven van een persbericht niet eenvoudig. Er komt heel wat bij kijken. Om een goed persbericht te schrijven doe je in ieder geval het volgende:

  • Zorg voor actueel nieuws (geen verkapte reclame)
  • Maak een duidelijke structuur (kernboodschap bovenaan)
  • Zet je contactgegevens neer
  • Schrijf eenvoudig in de “derde persoonsvorm” en maak het begrijpbaar (geen vakjargon)

Een persbericht is een communicatiemiddel om nieuws onder de aandacht te brengen. Dit is vaak nieuws omtrent je bedrijf of product. Het doel is om ‘free publiticy’ te genereren in de media. Ook wel; publiciteit waar je niet voor hoeft te betalen. Het is belangrijk om journalisten te overtuigen om jouw persbericht te plaatsen. Dit doe je door actueel nieuws te delen.

Het voordeel van een persbericht is dat het gratis is. Jij kan het zelf opstellen, zonder media (advertentieruimte) te hoeven inkopen. Daarnaast biedt een persbericht de volgende voordelen:

  • Gemakkelijk verspreiden naar diverse kranten (je bent niet beperkt tot één journalist)
  • Het nieuws kan viral gaan
  • Je profiteert van een breed bereik (stel dat de redactie het plaatst)
  • Een efficiënte manier om met je doelgroep te communiceren

Een persbericht moet echt nieuwswaardig zijn. Het mag geen verkapte reclame zijn voor jouw bedrijf of product. Een journalist heeft dit al gauw door. Zij krijgen dagelijks persberichten binnen. Aan jou de taak om op te vallen!

Het begint allemaal met een duidelijke titel en een goede indeling van het bericht. Op deze manier wek je de interesse van de redactie. Zo gaat hij of zij verder lezen. De kans op plaatsing is dan groot. Structuur is dus erg belangrijk in je persbericht!

Hoe schrijf je een effectief persbericht?

Heb je relevant en actueel nieuws? Dan kan jij je persbericht schrijven. Dit is niet eenvoudig. Je dient rekening te houden met diverse factoren. Journalisten ontvangen dagelijks tientallen nieuwsberichten. Je wilt natuurlijk hier bovenuit springen. Hieronder hebben wij een stappenplan gezet. Met deze voorbeelden maak jij een officieel persbericht.

Stap 1. Bedenk een nieuwswaardig onderwerp

Zorg dat je echt ‘nieuws’ te vermelden hebt. Een persbericht moet geen ‘verkoopbericht of reclame’ zijn. Doe je dit wel, dan kan je ervan uitgaan dat jouw nieuwsbericht niet geplaatst wordt. Later in deze blog leggen concreet uit hoe je aan een onderwerp komt (mocht je dit niet hebben). Kijk in de volgende paragraaf naar ‘punt 2’.

Onderwerpen die het goed doen in de media:

  • Je bent de eerste die iets doet in onze stad. Bijvoorbeeld het inzetten van robots voor het ontvangen van gasten.
  • Je hebt onderzoek gedaan en wilt de uitkomsten publiceren.
  • Opening van een filiaal of vestiging (werkt bij lokale media vaak goed).
  • Overname van het bedrijf.
  • Aanstelling van een nieuwe CEO of CFO (werkt als je een bekend bedrijf bent).
  • Bezoek van een BV?
  • Een belangrijke investering voor het milieu (bijvoorbeeld: Supermarkt X bezorgt boodschappen voortaan op een elektrische fiets).
  • Nieuw product of dienst lanceren. Dit moet geen verkooppraatje zijn. Vermeld bijvoorbeeld welk maatschappelijk probleem jouw product oplost. Of wellicht is jouw organisatie wel de eerste in onze gemeente die het product in de markt zet.

Stap 2. Schrijf de inleiding van je persbericht [voorbeeld]

Schrijf een duidelijke inleiding. Het volledige persbericht schrijf je in de derde persoonsvorm. In de inleiding zet je de belangrijkste boodschap neer. De journalist moet direct zien waar je bericht over gaat. Dit moet triggeren om het bericht verder te lezen. Je vraagt je wellicht af; hoe kan ik dit doen? Wij geven als tip om in ieder geval de 5 W’s erin te verwerken:

  1. Wat gaat er gebeuren of is er gebeurd? (wat)
  2. Wie gaat er wat doen? (wie)
  3. Waarom gebeurt het….wat is de reden? (waarom)
  4. Waar vindt het plaats? (waar)
  5. Waarom gebeurt het? (waarom)

De inleiding wordt ook wel ‘lead’ genoemd.

Hoe lang moet de inleiding zijn?
Wij raden aan om maximaal 60 a 65 woorden te gebruiken. Hiermee daag jij jezelf uit om alleen de belangrijkste informatie te vermelden. Kortom, houdt het bondig en kort! Maak de inleiding dikgedrukt. Dit maakt de tekst makkelijk scanbaar. Tevens laat je de pers zien dat het je inleiding is. Hieronder vind je drie voorbeelden / format.

Stap 3. Schrijf de belangrijkste informatie bovenaan – maak het oprolbaar

Heb je de inleiding geschreven? Dan kan je aan de slag met de ‘body tekst’. Dit is tekst onder de intro. Hier geef je meer achtergrondinformatie. Zorg ervoor dat je de interesse van de journalist blijft wekken. Dit doe je door de belangrijkste boodschap bovenaan te vermelden. Je werkt eigenlijk in een soort piramidestructuur. Dit houdt in dat je direct de belangrijkste informatie vermeld. De minst belangrijke informatie zet je onderaan het bericht neer. Stel jezelf bijvoorbeeld de vragen:

  • Wat is noodzakelijk om te weten voor de lezer?
  • Zijn er bepaalde resultaten die ik wil delen?

Stel dat je onderzoek hebt gedaan. Dan is het uiteraard handig om eerst de resultaten te vermelden. Wat is er uit je onderzoek gekomen? Wat zijn de eventuele aanbevelingen? Daarna (onderin) kan je bijvoorbeeld de onderzoeksmethode vermelden.

Stel dat je de lancering doet van een nieuw product. Kortom, een evenement. Dan is het belangrijk om allereerst te vermelden:

  1. Wanneer wordt het product gelanceerd?
  2. Wat is het precies voor product / dienst? Of ‘wat wordt er gelanceerd?’
  3. Waarom wordt het gelanceerd? Lost het product een (maatschappelijk) probleem op?
  4. Waar vindt de lancering plaats?
  5. Wie lanceert het product? Wellicht door een bekend persoon?
  6. Vanaf wanneer is het verkrijgbaar?

Op het laatst kan je bijvoorbeeld de website vermelden. En achtergrondinformatie van het bedrijf. Voor jou is het misschien heel belangrijk om allereerst je website en bedrijfsinfo te vermelden. Voor de lezer niet. De journalist wilt direct weten wat er aan de hand is en wat het nieuws is.

Waarom moet je de belangrijkste informatie bovenaan zetten?
Stel dat jij een persbericht schrijft van ½ A4. Dit betekent niet dat heel jouw bericht vermeld wordt. Dit is afhankelijk van de ruimte wat de journalist over heeft. Door de belangrijkste details bovenaan te vermelden, maak je jouw persbericht oprolbaar. Kortom, de journalist kan bijv. de laatste twee kopjes (of alinea’s) weglaten. Je bericht verliest hierdoor niet zijn waarde. Immers staat de belangrijkste informatie bovenaan.

Stap 4. Maak tussenkopjes en alinea’s (scanbaar maken van de tekst)

Het is belangrijk dat je tekst scanbaar is. Hierdoor kan een journalist gemakkelijk door jouw persbericht scrollen. Tevens wekt dit de interesse van de lezer! Wanneer je een hele lap tekst ziet, zonder alinea’s en tussenkopjes is de kans groter dat de lezer afhaakt. Dat is zonde. Je hebt immers je best gedaan om een goed persbericht te maken. Zonder tussenkopjes en alinea’s maak je de kans op plaatsing kleiner. Het verwerken van scanbare elementen is belangrijk voor je structuur.

Voorbeeld van tussenkopjes (aan de hand van de inleiding uit stap 1):

  • Steeds minder ondernemers in Nederland
  • Hoe wordt het ingezamelde geld besteed?
  • Studenten vinden het starten van een onderneming lastig
  • Een stijging van de werkloosheid met 4%
  • Kennis en inzichten van de Hogeschool

Sommige vinden het makkelijk om van tevoren al een structuur te maken voor hun bericht. Met hierin de tussenkopjes. Het voordeel is dat je gerichter de tekst op kan stellen. Voor sommige is dit juist een nadeel. Zodra de tussenkopjes staan, kan je brein niet ‘out of the box’ denken. Je bent geneigd om teveel in hokjes te denken. Met hokjes bedoelen wij ‘de tekst dat past bij het kopje’. Het is uiteraard handig om een richtlijn te hebben, maar achteraf de kopjes maken werkt vaak beter.

Stap 5. Zet een quote in het krantenbericht

Eerder in deze blog vermelden wij het al (met een voorbeeld). Verwerk een quote in je krantenbericht. Dit maakt het veel persoonlijker. Door een quote te benoemen ziet de journalist direct dat hij met een ‘echt’ iemand te maken heeft. Een quote kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een mening van een bepaald persoon
  • Aankondiging door een directielid

Vergeet niet om zijn of haar naam te vermelden, gevolgd met bedrijfsnaam en functietitel. Een quote hoeft niet lang te zijn. Niks is fout! Een citaat van twee zinnen kan bijvoorbeeld krachtigere informatie bevatten dan een stukje van 4 zinnen.

Een quote begin en eindig je met een citaat. Zie het voorbeeld hier beneden.

“ROBOTS BIEDEN UITSTEKENDE KANSEN VOOR ONS BEDRIJF. ZO KUNNEN WIJ DIT INZETTEN IN ONZE WINKEL OM KLANTEN SNELLER TE BEDIENEN. IK VERWACHT DAT ER KOMENDE JAREN DOOR BEDRIJVEN FLINK GEÏNVESTEERD WORDT IN ROBOTICA-OPLOSSINGEN”, ALDUS PETER WILS, ALGEMEEN DIRECTEUR BIJ KEIZER & ZO.

quote in je bericht
Hierboven zie je een voorbeeld van een quote. Als toevoeging kon de gemeente erbij geschreven worden waar Ferrie wethouder is.

Stap 6. Maak een opvallende kop / titel

Journalisten krijgen dagelijks vele persberichten binnen. Jij wilt natuurlijk opvallen. Een opvallende kop is hier de basis van. Hiermee dien jij de interesse te wekken van de journalist. Vervolgens bepaalt de lezer of hij/zij het bericht verder leest. Ook al heb je een zeer interessant stuk. Zonder duidelijke en opvallende titel beland jouw bericht op de grote hoop!

Een opvallende kop moet zeker aan de volgende elementen voldoen:

  • Vat jouw bericht samen in één zin
  • Houd je titel kort en bondig (het liefst maximaal 10 woorden)
  • Laat je titel antwoord geven op: Wie, Wat, Waar? (mocht een ‘W’ niet relevant zijn, kan je deze weglaten…maar dit raden wij niet aan)
  • Maak geen reclameachtige titel (blijf relevant)
  • Schrijf actief (vermijd woorden als zullen/kunnen)
  • Voeg eventueel getallen toe (alleen als dit mogelijk is)
  • Eindig de titel niet met een punt
  • Begin de kop met een hoofdletter
  • Maak je titel dikgedrukt en gebruik een iets grotere lettertype
  • Is de titel een uitspraak? Maak dan gebruik van aanhalingstekens

Wij raden aan om een titel pas op het eind te maken. Zo kan jij een sterke titel opstellen die past bij de gehele tekst. Waarschijnlijk heb je in de tekst bepaalde woordkeuzes gebruikt, die je kan gebruiken voor de titel.

Wat zijn geen sterke kopjes? [voorbeeld]
Hieronder staan enkele foutieve kopjes. Achter de titel staat een korte reden, waarom dit niet geschikt is.

  1. Keizer & Zo gaat kleding verkopen (klinkt als reclame)
  2. Keizer & Zo kan zich vestigen in Haarlem (niet actief geschreven)
  3. Flinke kortingen bij Marto B.V. (klinkt als reclame)
  4. Interno B.V. lanceert een bijzonder product op woensdag 20 januari 2020 in Haarlem om 11.00 uur (te lang en niet concreet. Zo staat er niet in wat voor product ze gaan lanceren).