maandag, april 15, 2024
HomeKnokke-HeistHoreca aan de Kust zet in op gratis opleidingen om personeelstekort aan...

Horeca aan de Kust zet in op gratis opleidingen om personeelstekort aan te pakken

In onze regio wordt met groeiende bezorgdheid gekeken naar het structurele personeelstekort binnen de horecasector. Met de piekende vraag naar kwalitatieve dienstverlening tijdens het toeristenseizoen, zoeken lokale ondernemers en organisaties naar innovatieve oplossingen om dit probleem aan te pakken. Een van deze oplossingen is het initiatief ‘de Kust serveert’, een reeks gratis opleidingen gericht op studenten en flexi-jobbers om hen kennis te laten maken met de horeca.

Gratis Opleidingen: Een Springplank naar de Horeca

Met het oog op het verlagen van de drempel om te werken in de horeca, worden vanaf maart diverse opleidingssessies aangeboden. Deze sessies, gepland in Oostende, Blankenberge en Koksijde, zijn verspreid over drie avonden van 18u30 tot 21u30. Deelnemers krijgen de kans om essentiële horecavaardigheden onder de knie te krijgen, met een speciale sessie voor keukenmedewerkers in Blankenberge.

Een Certificaat en Kansen op Tewerkstelling

Aan het einde van elke opleidingsreeks ontvangen de deelnemers een certificaat, een erkenning van hun nieuw verworven vaardigheden. Bovendien biedt een meet & greet met potentiële werkgevers hen de kans om direct de stap naar tewerkstelling te zetten.

Een Gezamenlijk Initiatief voor Kwalitatieve Dienstverlening

Sabien Lahaye-Battheu en Jean de Bethune, prominenten binnen de West-Vlaamse politiek, benadrukken het belang van dit initiatief. Zij zien de horeca als het hart van de toeristische sector in West-Vlaanderen, waar kwalitatieve dienstverlening en persoonlijk contact met toeristen centraal staan. Met ‘de Kust serveert’ wordt niet alleen geïnvesteerd in de vaardigheden van toekomstige werknemers, maar ook in de toekomst van de horeca aan de Kust.

Imagocampagne ‘Horecalover’ voor een Positief Beeld

De voortzetting van de imagocampagne ‘Horecalover’, met inspirerende getuigenissen van huidige medewerkers, speelt een cruciale rol in het aantrekken van nieuw talent. Deze campagne, die zowel online als offline wordt gevoerd, richt zich op specifieke doelgroepen met als doel de horecasector aan de Kust in een positief daglicht te stellen.

Samenwerking als Sleutel tot Succes

Dit initiatief is het resultaat van een samenwerking tussen verschillende organisaties, waaronder Westtoer, POM West-Vlaanderen, de Streekwerking Kust, VDAB, Horeca Forma, en Horeca West-Vlaanderen. Het gemeenschappelijke doel is om de tewerkstelling in de horeca te stimuleren en het personeelstekort effectief aan te pakken.

Conclusie

Met 'de Kust serveert' en de 'Horecalover' campagne zetten lokale ondernemingen en organisaties in op een toekomst waarin de horeca aan de Belgische Kust floreert, ondersteund door gemotiveerd en goed opgeleid personeel. Deze initiatieven zijn een belangrijke stap naar het verzekeren van een kwalitatieve dienstverlening en een positieve ervaring voor zowel toeristen als inwoners van West-Vlaanderen.