HomeCultuurJeremy Deller plaatst reusachtige kameleon

Jeremy Deller plaatst reusachtige kameleon

In het kader van de kunsttriënnale Beaufort 2021 dat van 27 mei tot 7 november 2021 langs de Belgische kust loopt, zal de Britse kunstenaar Jeremy Deller een reusachtige kameleon in Knokke-Heist installeren. Het werk is getiteld “Ask the Animals, and They Will Teach You”. De monumentale en kleurrijke sculptuur kan niet alleen bekeken worden maar fungeert ook als speeltoestel voor kinderen. Het kunstwerk blijft na Beaufort permanent in de badplaats staan als onderdeel van het project Beelden in de Stad.  

Jeremy Deller  

Jeremy Deller (° 1966) is een van de meest gerenommeerde kunstenaars van Groot-Brittannië. Hij was laureaat van de toonaangevende Turner Prize en ontving de Albert Medal van The Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures & Commerce (RSA). Hij toonde reeds werk in talloze prestigieuze instellingen, zoals Centre Pompidou, Palais de Tokyo, Victoria & Albert Museum en Tate Modern. In 2019 vertegenwoordigde Deller het Verenigd Koninkrijk op de Biënnale van Venetië.  

Functionele kunst   

Jeremy Deller betrekt graag verschillende gemeenschappen bij zijn kunst. Hierdoor krijgt zijn werk een politieke invulling en haalt hij het idee van de kunstenaar als individueel genie onderuit. Voor Beaufort 21 plaatst Deller een reusachtige kameleonattractie in Knokke-Heist. Het is een eerbetoon aan een van de oudste wezens op aarde, een bedreigde diersoort die voor Deller iets magisch heeft. Hij nodigt kinderen uit om van de lange tong te glijden en toont dat kunst in de openbare ruimte iets anders kan doen dan het vervullen van een decoratieve of herdenkingsfunctie. Zo formuleert het ludieke werk Ask the Animals, and They Will Teach You een alternatief voor de vaak ernstige, historische of heroïsche monumenten.  

Beaufort 2021  

Tijdens de zevende editie van de triënnale voor hedendaagse kunst aan zee worden de bijzondere kwaliteiten van Beaufort benadrukt: het decor van de zee, de laagdrempeligheid van het project, de spreiding over de kustlijn en de uitbouw van een kwalitatief beeldenpark op termijn. Heidi Ballet (°1979, Hasselt) werd opnieuw aangesteld als curator.  Zij selecteerde een mix van binnen-en buitenlandse kunstenaars die 21 kunstwerken realiseren: twee kunstwerken per gemeente en één overkoepelend project dat de kustlijn zal afreizen.  Het brede publiek kan Beaufort 21 coronaproof ontdekken. Bezoekers kunnen gedurende een langere periode in de eigen bubbel de vele kunstwerken langs de Kust bezoeken. Een bezoek is gratis en kan met de auto, de kusttram, te voet of met de fiets.   

Hoe de kust de mens verandert  

Het thema van Beaufort 21 ligt in het verlengde van haar voorganger in 2018. Een terugkerend onderwerp in de kunstwerken van deze editie is hoe de mens onderhevig is aan de wil van de natuur. Als de hoogbouw aan de Kust af en toe de vraag oproept ‘hoe heeft de mens de Kust veranderd’, dan wordt de vraag nu omgedraaid: ‘hoe heeft deze Kust de mens veranderd’. Dit perspectief lijkt meer gepast na een jaar van pandemie. De werken zijn geïnspireerd door lokale verhalen, zowel uit de natuurlijke als de menselijke geschiedenis. Daarnaast benadrukken ze vergankelijkheid. In de eerste plaats vergankelijkheid van mens en materiaal, maar verder ook de fluctuerende interpretatie van de geschiedenis. Steeds meer stemmen worden toegevoegd aan een gekend verhaal. De kunstwerken doen iets gelijkaardigs. Ze activeren een collectief geweten en bieden nieuwe perspectieven op een bekende lokale context, zodat we met andere ogen naar een gekende plek kijken.  

Beaufort beeldenpark  

Naast de vele nieuwe artistieke projecten die volgend jaar zullen worden gerealiseerd, zijn nog steeds verschillende iconische werken uit de voorbije edities te zien langs de Belgische kust. Het Beaufort Beeldenpark bestaat ondertussen uit maar liefst 30 kunstwerken.   

1 REACTIE

  1. Sommige werken kun je inderdaad “echte” kunstwerken noemen. Sommige andere zoals enkele jaren geleden de steentjes in het zand voor het Heldenplein die door de wind onder het zand verdwenen en een gevaar waren voor de voeten van de strandgangers zou men beter geen kans meer geven evenals de platte structuren bestaande uit takkenbossen die hetzelfde effect hadden als het voornoemde. In Oostende is het echte nog erger gesteld met die rode lelijke geblutste kisten die de dijk ontsieren of was hier een sluikstorter aan het werk die zijn oud ijzer kwijt wilde? Ik zou zo’n soort “kunstwerk????” niet graag op de dijk van onze gemeente tegenkomen. Kunst is mooi om naar te kijken maar het moet “kunst” blijven en die kameleon ziet er wel te genieten uit. Ook de kinderen zullen hem zeker niet links laten liggen. Ook het redderpaar in het Willemspark en het manneke met de hoed op een golfbeker vallen bij velen in de smaak.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers