Online reacties, ze zijn een groot goed in de Kneistikrant, maar tegelijkertijd reden voor de nodige onrust: TheVerge heeft deze zomer de online comments uitgezet, vlak daarna gevolgd door The Daily Dot. Nieuw is het niet, in 2014 gingen grote spelers CNN, Reuters en Popular Science ze voor. De grote sites willen hiermee af van trollen, hufterigheid (‘the lack of cilivility’) en terugkerende spambots. We krijgen dagelijks honderden reacties binnen waarvan een groot deel niet meer in onze krant komt”, zegt onze hoofdredacteur Geert Deman.
“Ik begrijp best dat steeds meer sitebeheerders besluiten de comments-secties op slot te zetten. Waar je als site-eigenaar op hoopt, zijn inhoudelijke discussies, geen scheldkanonnades of bedreigingen, zegt Deman ernstig. We gaan vanaf nu de mogelijkheid tot discussie naar de social media verhuizen. De gedachte daarbij is dat mensen vanuit hun persoonlijke Facebookaccounts minder snel onbeschofte reacties zullen plaatsen, plus dat onze kranten van Knokke-Heist, Damme, Sluis en Brugge weer ‘schone’ artikelen kunnen bieden; zonder ongepaste reacties of opmerkingen”.
Na 17 jaar stopt onze krant met de mogelijkheid om zelf te reageren onder een artikel dit gaan we nog enkel toelaten via onze sociale mediakanalen Facebook en Twitter. Daar zal ook nog wel moderatie nodig zijn. Want ook daar geldt: social media zijn niet per definitie sociaal. Maar het is minder anoniem en er is een grotere sociale controle.
Jammer voor iedereen die de afgelopen jaren wel op een deftige manier kon reageren op een artikel in onze krant. “Vrije meningsuiting is belangrijk, maar dit moet ook kunnen zonder het masker van de anonimiteit, zegt Geert Deman. Enkel voor een opiniestuk maken we nog een uitzondering. Maar van deze mensen hebben we de persoonlijke contactgegevens en zijn we ook zeker dat er geen sprake is van marginaal taalgebruik zoals bij bepaalde correspondenten. Jammer dat we zo moeten ingrijpen. Dank voor het begrip”.