zondag, april 14, 2024
HomeHaven / ZeebruggeLeerlingen Bouwen en Racen in Elektrische Wagens: Een STEM-Boost in België

Leerlingen Bouwen en Racen in Elektrische Wagens: Een STEM-Boost in België

In ons land vormt de beperkte interesse in STEM-richtingen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) een groeiende zorg. Uit recente gegevens blijkt dat België achterloopt op andere Europese landen in het aantal afgestudeerden in deze cruciale velden. De keuze voor een studierichting wordt vaak beïnvloed door de beroepen van de ouders en het studieaanbod van scholen. Dit is een gemiste kans, vooral omdat technische opleidingen vaak leiden tot zeer gevraagde beroepen.

Een interessante benadering om deze trend te keren is het aanbieden van praktijkgerichte technische programma’s. Een voorbeeld hiervan is de deelname van Belgische scholieren aan de Greenpower Challenge, een internationaal initiatief dat jongeren stimuleert om technische studies te volgen door de fascinerende wereld van de motorsport.

In het kader van dit project hebben leerlingen van een lokale havenschool, met financiële steun van het bedrijf NV Raes uit Brugge, een eigen elektrische eenpersoonsracewagen ontworpen en gebouwd. Dit project combineert theorie met praktijk en laat studenten de opwinding van techniek en innovatie ervaren. De nadruk ligt op teamwerk, technisch inzicht, en creativiteit, essentiële vaardigheden in de moderne arbeidsmarkt.

Op 24 november was een bijzondere dag voor deze leerlingen. Ze ontvingen hun zelfgebouwde racewagen van de Greenpower Challenge en kregen de kans om deze te besturen. Deze ervaring benadrukt niet alleen de waarde van praktisch leren, maar biedt ook een onvergetelijke ervaring die hun interesse in techniek en wetenschap kan aanwakkeren.

Deze aanpak toont aan dat het stimuleren van technisch onderwijs niet alleen gaat om het aanbieden van cursussen, maar ook om het bieden van hands-on ervaringen die leerlingen motiveren en inspireren. Met initiatieven zoals de Greenpower Challenge krijgen jongeren een realistisch beeld van de mogelijkheden binnen STEM-richtingen. Dit is cruciaal voor het ontwikkelen van de volgende generatie ingenieurs en technologen, die onmisbaar zijn voor de toekomst van België.