13 C
Knokke-Heist
zaterdag, september 18, 2021
spot_img

Lokale Politie start gloednieuwe campagne DKH Safe Cybercrime

De lokale politie Damme/Knokke-Heist neemt verder de handschoen op tegen cybercriminelen. Het politieteam lanceert daarvoor de gloednieuwe campagne DKH Safe Cybercrime, om jongeren en hun ouders nog bewuster te maken voor online gevaren. De Damse influencer Nanou Philips (14), beter bekend als het fluistermeisje of Nanou ASMR, en haar mama Isabelle Decramer (45) zijn de gezichten van het initiatief.

Influencers Nanou ASMR en Isabelle Decramer

“Ik sta 100 procent achter deze campagne”, licht Nanou toe. “Als jonge influencer met een eigen YouTube-kanaal breng ik veel tijd online door. Gelukkig trapte ik zelf nog nooit in de val van een cybercrimineel, maar ik wil ook andere jongeren waarschuwen voor de gevaren. Ik ben blij dat ik deze boodschap via mijn YouTube-kanaal kan delen en de campagne kan ondersteunen.” Mama Isabelle vult verder aan: “Ik vind het belangrijk als mama om niet alleen mijn eigen kinderen te beschermen. Ik zet dan ook graag mijn schouder onder dit initiatief zodat ik iets kan doen voor alle kinderen en deze boodschap kan delen met hun ouders en grootouders.”

DKH Safe

De lokale politie zal de komende jaren onder de overkoepelende naam DKH Safe verschillende initiatieven over uiteenlopende veiligheidsonderwerpen lanceren. DKH Safe is een initiatief van het recent opgerichte Educatieteam van de lokale politie. Dat team is het eerste politionele aanspreekpunt voor de Damse en Knokke-Heistse scholen, jeugdbewegingen en organisaties die met kinderen en jongeren werken.

De campagne DKH Safe Cybercrime loopt via de socialemediakanalen van de lokale politie, maar het Educatieteam trekt ook naar de scholen. Het team voorziet een lespakket voor leerlingen van zowel het lager (vanaf het vierde leerjaar) als het secundair onderwijs en werkt hiervoor samen met Child Focus en de dienst Preventie en Veiligheid van de gemeente Knokke-Heist. In de lessen leren de kinderen hoe ze veilig op het internet en de sociale media kunnen vertoeven. Ook de ouders worden betrokken bij het DKH Safe-verhaal.

Cybercrime

Met de campagne DKH Safe Cybercrime waarschuwt het politieteam voor drie vormen van cybercrime, waarbij jongeren vaak het slachtoffer zijn: de klassieker, de geldezel en de (foto)wedstrijd.

  • De klassieker

De oplichter hengelt via een e-mail, sms of telefonisch naar de persoonlijke en financiële gegevens van mensen. Hij doet zich voor als een medewerker van een bank of ander bedrijf en vraagt om online persoonlijke en/of financiële gegevens in te vullen. Het bericht, de afzender en de website zien er heel betrouwbaar uit. De nagemaakte website ziet er vaak exact hetzelfde uit als de originele. Het slachtoffer vult zijn gegevens in, waardoor de oplichter zijn bankrekening kan plunderen.

Tip van onze expert: deel nooit persoonlijke of financiële gegevens via e-mail, sms of messaging applicaties. Geef ook geen info aan anderen over je geldtransacties en laat je niet overhalen om geld over te schrijven naar een veilige ‘online’ bankkluis.

  • De geldezel

De oplichter ronselt jongeren als geldezel voor witwaspraktijken. De jongeren lenen hun bankrekening, bankkaart en pincode uit aan de oplichter en krijgen in ruil een geldsom. De oplichter stort frauduleus geld op hun rekening, en haalt het daarna opnieuw af via bijvoorbeeld een geldautomaat. Zo loopt de oplichter niet in de kijker, maar lijkt het alsof de jongeren het geld verduisteren.

Tip van onze expert: wees geen geldezel en leen nooit je bankrekening, bankkaart en pincode uit aan een oplichter. Spreek erover met iemand die je vertrouwt en waarschuw je vrienden. Speel het profiel van iemand die je snel en gemakkelijk geld belooft ook door naar meldpunt.belgie.be/meldpunt.

  • De (foto)wedstrijd

De oplichter hackt een profiel op sociale media en spreekt enkele ‘vrienden’ aan. Hij vraagt hun gsm-nummer zodat ze ook kunnen deelnemen aan een (foto)wedstrijd. De vrienden ontvangen via sms een code en moeten deze opnieuw doorgeven aan de oplichter. Op dat moment gaat een bedrag van hun telecomfactuur en/of krijgen ze geen toegang meer tot hun Facebook-, Facebook Messenger- of Instagramprofiel. De oplichters maken meestal een bestaand profiel na.

Tip van onze expert: deel nooit persoonlijke of financiële gegevens via e-mail, sms of messaging applicaties. Ook al komt de vraag van een familielid of vriend. Geef ook geen codes door die je via sms ontving.

Slachtoffer van oplichting

Werd je het slachtoffer van oplichting? Maak een afspraak via www.politie.be/5446 en doe aangifte bij de lokale politie. Je kan ook terecht bij de FOD Economie via meldpunt.belgie.be/meldpunt

Lees ook deze artikels

- Advertisement -

Kneistikrant gebruikt cookies. Als je verder kijkt aanvaard je dus ook onze cookies!