In een veelbelovende wending in de wereld van de scheepvaart heeft de Zwitserse rederij MSC onlangs bevestigd dat Zeebrugge een vast onderdeel wordt van hun netwerk. Dit betekent dat de CSP Zeebrugge Terminal nu kan rekenen op een wekelijkse dienst vanuit de westkust van Zuid-Amerika, en bevestigt de terminal als een belangrijke speler op de internationale scheepvaartmarkt.
De ‘MSC Elma’, een container schip van imposante grootte, was een van de schepen die op 31 mei aankwamen. Met een lengte van 300 meter, een breedte van 48 meter en een bruto tonnage van 97.805, is dit schip een indrukwekkend gezicht. Gebouwd in 2016 en varend onder de vlag van Portugal, is de MSC Elma nu onderweg naar de haven van Halifax, Canada.
Hoewel de aankondiging van MSC suggereert dat dit een nieuwe ontwikkeling is, zijn de schepen van deze dienst al sinds december vorig jaar bijna wekelijks aangemeerd bij de CSP Zeebrugge Terminal. Deze aanlopen waren voornamelijk bedoeld om Britse importlading te lossen. Na zes maanden hebben deze ‘tijdelijke’ ad-hocaanlopen nu een definitief karakter gekregen, wat goed nieuws is voor COSCO Shipping Ports, omdat MSC nu als een ‘vaste klant’ kan worden beschouwd.
De zogenaamde ‘NWC – USA – SAWC Service’ wordt verzekerd door negen schepen met een capaciteit van 6.732 tot 12.108 teu. Hun rotatie in Noord-Europa is uniek, omdat deze uitsluitend Beneluxhavens omvat met aanlopen in achtereenvolgens Zeebrugge, Rotterdam en Antwerpen. Vanuit Antwerpen zet de route koers naar MSC’s Portugese hub in Sines, waarna de oversteek wordt gemaakt naar verschillende havens in Midden- en Zuid-Amerika. De terugweg naar Zeebrugge omvat dezelfde havens.
Deze ontwikkeling versterkt Zeebrugge’s positie als een belangrijk knooppunt in het internationale scheepvaartnetwerk. Maar wat betekent deze verandering voor de toekomst van de terminal? Dat zal in de komende maanden blijken.