vrijdag, mei 27, 2022
14 C
Knokke-Heist
your alt tag'

Ook in onze regio fusie op til!

In 2020 kwam het bericht uit de Vlaamse regering dat het fusies van gemeenten vanaf 20 000 inwoners stimuleert. In West-Vlaanderen lieten de eerste berichten over fusies lang op zich wachten, maar de eerste gesprekken vonden reeds plaats. Gisteren werd duidelijk dat Wingene en Ruiselede een akkoord vonden om vanaf januari 2025 te fusioneren. Eerder verkondigde burgemeester van Oostkamp, Jan de Keyser, dat hij gesprekken wil voeren met Zedelgem en Beernem. Ook Brugge voert verkennende gesprekken. “We horen meer en meer berichten over fusies in West-Vlaanderen. UNIZO is vragende partij voor sterke lokale overheden en intergemeentelijke samenwerking. Of dat onder de vorm van een fusie moet gebeuren, is aan de politiek om te beslissen”, zegt Robert Schaut, directeur a.i. van UNIZO West-Vlaanderen.

Uit een bevraging van ondernemers in 2017 blijkt dat er een ruim draagvlak is voor doorgedreven samenwerking tussen gemeenten, maar dat hoeft niet per se onder de vorm van een fusie. 1 op 3 was gewonnen voor het idee van een fusie, nog eens 1 op 3 wou eerder een doorgedreven samenwerking tussen verschillende gemeenten. Het laatste deel wou de bestaande toestand aanhouden.

In 2022 bleek uit een ledenonderzoek van UNIZO in gemeenten die in 2019 fusioneerden, dat 1 op 3 de fusie een goede zaak vindt, terwijl een kwart het geen goede zaak vindt. “Elementen die de tevredenheid van ondernemers over de fusie bepalen, zijn ervaringen en percepties met betrekking tot onder meer een gewijzigde (ondernemers)dienstverlening, ondernemersbelastingen, informatiedoorstroming en eventuele kosten verbonden aan de fusie”, zegt Robert Schaut.

Enkele randvoorwaarden

Voor UNIZO West-Vlaanderen dienen aan een aantal randvoorwaarden voldaan te worden om te kunnen spreken van een acceptabele fusie.

Eerst en vooral dient een fusie te beantwoorden aan een socio-economische realiteit en niet enkel opgezet te worden om electorale of financiële motieven. Met andere woorden, de belangen van ondernemers en inwoners primeren boven mogelijke electorale en financiële voordelen.

Daarnaast moet men investeren in een goed contact en samenwerking met de ondernemers. “Dat kan op verschillende manieren. Denk maar aan digitalisering van administratieve processen, proactieve en constructieve behandeling van ondernemersvragen, een goed functionerend overleg met ondernemers, inzetten op uitbouw dienst en ambtenaren economie en ga zo maar door”, verduidelijkt Robert Schaut.

Als laatste moet men zowel voor als na de fusie rekening houden met enkele praktische aandachtspunten. Vóór de fusie gaat dat vooral over het afstemmen en informeren over gemeentelijke reglementeringen, lokale belastingen en retributies, praktische gevolgen, … Ook moet er praktische en financiële ondersteuning zijn wanneer ondernemers kosten maken omwille van een naamsverandering. “Denk daarbij aan drukwerk, belettering, … Ondernemers signaleerden ons al dat zoiets kan oplopen tussen de 500 en 1200 euro”, stelt Robert Schaut duidelijk. Na een fusie moet extra aandacht besteed worden aan een goede dienstverlening en een zo persoonlijk mogelijk contact tussen de gemeente en haar ondernemers.

“UNIZO West-Vlaanderen volgt de (mogelijke) fusies op de voet. Elke fusionerende gemeente kan rekenen op ons als partner om mee te denken aan een zo ondernemersvriendelijk mogelijk klimaat”, besluit Robert Schaut.

3 REACTIES

  1. We kunnen best opschalen tot op arrondissementeel niveau. Misschien moeten we zelfs de achterhaalde provinciale indeling laten vallen. Het aantal bestuurslagen moet worden verminderd. We werken met 19de eeuwse instellingen.

  2. fusie knokke-heist met Damme de politiezone why not?? bestaat reeds en de contacten ook….Maldegem is natuurlijk ook prima maar ja dit is ook 25km maar dit behoort inderdaad tot onze vrienden zone

  3. De fusie in 1971 was zeker een goede zaak . Ofwel kwam Heist als onderdeeltje bij Brugge en bleef Knokke met zijn zwarte kas in de hoek geplaagd . Er kwam een parkkerkhof en een ambachtelijke zone en op de golf die reeds in 1972 was gepland is het nog even wachten . Ook het centraal administratief centrum werd vervangen door de Sportoase zodat de gemeentelijke diensten nu hopeloos verspreid liggen Naast het feit dat heel wat inwoners en bedrijven hun adressen moesten veranderen mag ook gewezen worden op het feit dat grotere gemeenten meer gemeenteraadsleden krijgen met beter vergoede burgemeester en schepenen .Heeft Knokke-Heist een voorzitter van de gemeenteraad nodig naast de burgemeester en 7 schepenen en 31 raadsleden ? Kan het niet zonder voorzitter met 5 schepenen en 20 raadsleden ? Dat zou reeds een aanzienlijke besparing zijn . Want op het einde is het toch de burger die het betaalt via de belastingen ?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Ook dit moet je even lezen