12.5 C
Knokke-Heist
your alt tag'

Rijden we binnenkort 30 in de bebouwde kom van Knokke-Heist of Damme?

Het aantal voetgangersdoden in de bebouwde kom is in West-Vlaanderen verdubbeld. Waar in 2018 drie voetgangers omkwamen bij verkeersongevallen, zijn er in 2021 al zeven omgekomen. Dus vroeg de partij Vooruit om de maximumsnelheid in de bouwzone te verlagen. “Verlaag de snelheid in de bebouwde kom naar 30 kilometer per uur”, zegt Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit). De vraag komt nadat VIAS nieuwe gegevens heeft vrijgegeven over het aantal verkeersongevallen. Hieruit blijkt dat het aantal voetgangersdoden in bouwzones in West-Vlaanderen bijna verdubbeld is. Lambrecht pleit daarom voor verlaging van de maximumsnelheid in de bebouwde kom. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de overlevingskans bij een ongeval bij 30 km/u veel groter is: van 15 procent bij 50 km/u tot 90 procent bij 30 km/u. In Knokke-Heist en Damme zijn er al heel wat 30 zones. Vooral in de nieuwe wijken.

9 REACTIES

    • Wie het zebrapad oversteekt kijkt beter meestal nog eens goed uit of er geen “onnozel manneke” met zijn “vurig strijdros” alle snelheidsbeperkingen negeert en dat zijn er meer dan je denkt. Wie natuurlijk al babbelend, met een MP4 speler in de oren of met zijn/haar GSM aan het prutsen is terwijl ze de straat oversteken is ook verkeerd.

  1. voetgangers doden is een spijtige zaak maar heeft het met snelheid te maken van 50ipv 30 of met verstrooidheid van de autochauffeur of voetganger…..bijna niemand let erop maar als je oversteekt als voetganger op zebrapad zijt je verplicht te kijken of er geen auto komt en uw intentie tonen aan de chauffeur
    :er zijn ook autos die afslaan naar r/l en vergeten dat voetganger ook dan groen licht hebben….dus of je nu 30 rijdt of 50 maakt dit niets uit …kijkt eerst na de echte oorzaken van deze zware ongelukken om zo de juiste maatregelen te treffen want 30km per uur heeft ook zware nadelen

  2. 30 km/u heeft alleen maar voordelen in de binnenstad. Zeker met al die wagens die alsmaar groter en zwaarder worden is dat een absolute must. Auto’s worden blijkbaar niet meer gebouwd met zachte bumpers en beschremende kreukelzones voor zwakke weggebruikers.
    In de drukke Lippenslaan, paralelle lanen en straten is dat nu nog onbegrijpelijk 50km/u. Dagelijks wordt er veel te snel en met te luide motorendecibels door deze rechte lanen gereden. Maar het beleid in onze gemeente heeft daar nog altijd geen oren naar.
    Groetjes en veel moed voor de mensen met gezond verstand.

  3. Dat zou een zeer goed plan kunnen zijn. Sommige “laagvliegers” racen nog steeds door de straten precies alsof ze op de snelweg zitten maar ja, als je over een moderne snelle wagen beschikt, liefst een sportmodel, moeten sommigen kunnen tonen dat ze meer zijn dan een doorsnee automobilist… Die 30 km in de bebouwde kom mag er voor mijn zo snel mogelijk komen. Hopelijk gaat ons gemeentebestuur hier in mee.

    • Ze mogen inderdaad nu ook niet gaan denken dat 30 km per uur een wondermiddel is. Opletten en goed bij de pinken zijn zowel als automobilist of als voetganger is en blijft een “must”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Ook dit moet je even lezen