Midden in de achterhaven, gesitueerd tussen het Boudewijnkanaal en de Koffieweg, bevindt zich wat men wel de grootste bouwput van België noemt. Met een imposante afmeting van een kilometer lang, 200 meter breed en 13 meter diep, is dit het toneel voor de bouw van de acht elementen bestemd voor de Scheldetunnel, onderdeel van de Oosterweelverbinding. Deze kolossale stukken, elk 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog, zullen tegen 2024 gereed zijn. Hun volgende reis? Een tocht over zee naar Antwerpen in 2025, waar ze zullen worden geplaatst en afgewerkt, met het oog op het eerste verkeer dat in 2030 door de tunnel zal razen.
Bert Claeys, de projectleider, licht toe: “Op de werf zijn momenteel 130 toegewijde arbeiders dag in dag uit in de weer. Ze hebben zelfs doorgewerkt tijdens de bouwvakantie, met een roterend schema, om het project op koers te houden. Alleen tijdens de kerstperiode nemen we even adempauze.”
Bert Claeys, Projectleider bouwdok Zeebrugge bij Lantis: “Het is indrukwekkend om zien hoe de bouw van de tunneldelen vooruitgaat. Eind januari werd het eerste beton gestort en nu – zeven maanden later – is de ruwbouw van de eerste twee delen al klaar. Momenteel bouwen we volop aan tunneldelen drie en vier, terwijl delen vijf en zes in oktober opstarten. De laatste twee tunneldelen volgen begin volgend jaar, zodat ze eind 2024 alle acht klaar zijn.”

Vervolgens worden de laatste tunneldelen klaargemaakt voor transport. Dat betekent dat de openingen waterdicht worden gemaakt, zodat de elementen kunnen drijven op zee. Ook het aanbrengen van de nodige ballasttanks moet ervoor zorgen dat de elementen klaar zijn voor transport richting Antwerpen. Tot slot wordt het bouwdok volledig opgeruimd en onder water gezet. “In het voorjaar van 2025, na het stormseizoen op zee, brengen we de tunneldelen één voor één naar Antwerpen om ze daar op hun definitieve locatie af te zinken”, gaat Claeys verder. “De reis van de drijvende tunneldelen gaat met sleep- en duwboten over de Noordzee en de Schelde. Zet dat moment maar in je agenda, want het wordt echt een technisch huzarenstukje.”
Lydia Peeters, Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken: “We tellen af naar het moment waarop de Scheldetunnel, die bestaat uit deze acht mastodonten, in Antwerpen op haar plek ligt. Met dit Oosterweelproject pakken we files structureel aan, Antwerpen heeft dan ook nood aan extra Scheldekruisende capaciteit. Niet alleen automobilisten varen er wel bij. Ook fietsers zullen gebruik kunnen maken van een 6 meter brede fietstunnel die hen zonder lift of trappen naar de andere kant van het water brengt.”

Bijna jaar rond bouwen aan de Scheldetunnel
“Iedere dag bouwen zo’n 130 arbeiders in Zeebrugge samen aan de nieuwe Scheldetunnel”, zegt Claeys. “Dat doen ze 50 weken per jaar. Enkel in de kerstvakantie zijn er geen activiteiten in het bouwdok. En dat is nodig, want voor ieder van de acht elementen moeten we zo’n 6000 ton staal en 24 300m³ beton verwerken.”

Op bezoek in het bouwdok
Als de Oosterweelwerven in Antwerpen al indrukwekkend zijn, dan is het bouwdok in Zeebrugge dat absoluut ook. Daarom bieden Lantis en COTU vanaf september de mogelijkheid om het bouwdok onder begeleiding te bezoeken. Jan Bauwens, Projectdirecteur TM COTU: “Wat we hier realiseren is te bijzonder en te uniek om de werfhekken gesloten te houden. Samen met onze bouwheer Lantis willen we de buitenwereld tonen wat we aan het doen zijn. Het grote publiek kan vanaf september, onder leiding van professionele gidsen, op bezoek komen in het bouwdok in Zeebrugge.” Let wel, de plaatsen zijn beperkt. Vooraf inschrijven is de boodschap. Meer informatie op www.oosterweelverbinding.be/bezoek-ons