11.8 C
Knokke-Heist
your alt tag'

Stadsgenoot Jan Van Coillie brengt kunstzinnige “Ode aan de nomaden van de weg” 

Westkapellenaar Jan Van Coillie , directeur Stadsontwikkeling bij het gemeentebestuur van Knokke-Heist, heeft zich o.m. door zijn architectuurstudies in Sint-Lucas Gent en artistieke opleiding bij MAAK opgewerkt tot een fijnzinnig kunstenaar. Zijn nieuwste project mag je letterlijk en figuurlijk baanbrekend noemen. In een loods in de Zeebrugse achterhaven heeft hij de trailer van de firma NDQ helemaal beschilderd. Zijn mobiel kunstwerk “Ode aan de nomaden van de weg” doorkruist binnenkort heel Europa.  

Beeldenmaker  

Jan Van Coillie is geboren in Antwerpen maar bracht het grootste deel van zijn leven in Brugge door en settelde zich daarna in Westkapelle, een deelgemeente van Knokke-Heist. Hij studeerde architectuur en stedenbouw, daarnaast restauratie beeldhouwen en teken- en schilderkunst. Jan Van Coillie is in de eerste plaats een echte beeldenmaker. Het gaat hem niet over de creatie van één iconisch werk dat hem een tijd lang in beslag houdt maar om een sterk creatief proces waarbij elk beeld ertoe doet.  Alle dagdagelijkse wanorde, onrust, informatie en emotie worden zonder specifiek doel, als een écriture automatique, losgelaten op doek of papier. Dit krijgt vorm in beelddagboeken en werken in verschillende formaten. Zo ontstaat een oneindig vat aan beeldmateriaal dat zonder meer voor de kunstenaar helend werkt en de toeschouwer sterk confronteert. 

Desolate loods in Zeebrugse achterhaven ideale broedplaats voor nieuwe ideeën 

De site waar zijn laatste werk werd gecreëerd is een vrij desolaat en verloren stuk achterhaven in Zeebrugge. Als een restant van een bloeiend verleden met baggerschepen en cokesfabriek, vind je er nu enkel leegstand terug. “De ideale broedplaats voor nieuwe ideeën en een plek klaar voor een nieuwe ontwikkeling” klinkt het bij Jan Van Coillie.   

Hommage aan de nomaden van de weg 

Schilderend in die verlaten loods in de Marcus Gerardstraat, werd Jan Van Coillie geconfronteerd met de talrijke vrachtwagenchauffeurs uit alle delen van Europa die er in het weekend halthouden. Hun verhalen grepen hem aan. Van hieruit ontstond het idee om een hommage te maken voor deze mensen, een ode aan “de nomaden van de weg”. Het nomadenleven is niet nieuw, is van alle tijden en brandend actueel. “In de dynamische tijden waarin we nu leven, zal het nomadenbestaan sterk toenemen, denken we maar aan mensen op de vlucht voor geweld en oorlog en toenemende migratie door klimaatveranderingen” aldus de geëngageerde kunstenaar.   

Mobiele triptiek 

Het is de firma NDQ uit de achterhaven van Zeebrugge die bereid was een trailer ter beschikking te stellen voor dit werk. De trailer als een vorm van sculptuur, een balk om dit werk op aan te brengen, daarnaast het ideale instrument voor het verder transport op de weg. Het werk zelf bestaat uit drie delen, die vooraf uitgebreid zijn onderzocht door voorstudies. Vooral het lange smalle formaat van het werk vormde voor Jan een ware artistieke challenge. “De uitdaging bestond erin om een juiste en evenwichtige compositie tot stand te brengen” licht de Westkapellenaar toe.  

Afscheid en verlangen tussen man en vrouw 

Op het rechterdeel worden, in het blauw, twee figuren getoond: een man en een vrouw. De vrouw, uitgebeeld met soort engelenvleugel, maakt een enkele beweging. De man wordt uitgebeeld in een dubbele monumentale beweging. Beide figuren reiken naar elkaar, maar raken elkaar net niet. Ze verlangen naar elkaar, denken aan elkaar maar kunnen elkaar gedurende een groot deel van hun leven niet fysisch raken. De man is steeds onderweg, de vrouw is thuis met het gezin. Als binding tussen de twee reikende armen wordt in een licht kleur een summiere vaas met bloemen weergegeven als symbool voor huislijkheid. Ook de symbolische hond onderaan is een symbool voor trouw en liefde. De kooi die door een vogel wordt gedragen symboliseert de verlangens van de man naar de vrouw toe. Op het achterste stuk wordt het afscheid weergegeven. De vrouw in witte kleur wuift in een dansende beweging de man uit. De man, in omgekeerde positie, vertrekt aan zijn tocht. 

Een weg vol gevaren en monumentale demonen 

Op het linkerdeel wordt de ‘route’, ‘het onderweg zijn’ weergegeven. Vooraan, in het geel, vinden we de chauffeur in zijn vrachtwagen terug. Daarachter de weg die hij achter zich laat. De weg bestaande uit fragmenten van landschappen, dieren een vogel en een vliegtuig. Een weg vol gevaren en met monumentale demonen. Hierbij wordt de horizontaliteit en lineariteit van de weg grafisch benadrukt. 

Plastische verf op wapperend canvas 

Daarnaast bestond een andere uitdaging in het vinden van de juiste verf die aangebracht wordt op de bache van de trailer. “Deze canvas is flexibel en beweegt dus mee met de wind en de regen. De verf moet bijgevolg voldoende plastische en weersbestendige eigenschappen hebben” aldus Jan Van Coillie. 

Esthetiek tussen de banaliteit van de weg 

Het is voor de kunstenaar een gelukzalige gedachte dat het kunstwerk getrokken wordt door de chauffeur waarvoor het werk is gemaakt.  De trailer, die toekwam eind juli 2022 is half augustus 2022 afgewerkt en klaar voor vertrek voor een vredesmissie door Europa. “De trailer brengt een hommage aan het nomadenbestaan, maar de trekker brengt straks ook esthetiek tussen de banaliteit van de weg” monkelt Jan Van Coillie fijntjes.  

Opbrengst van het kunstwerk ten voordele van families van verongelukte chauffeurs 

Alle voorbereidende werken en de bache zelf zijn te koop. De opbrengst schenkt Jan Van Coillie integraal aan een organisatie die families steunt van verongelukte chauffeurs. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Ook dit moet je even lezen