zondag, oktober 25, 2020
Home Zwinregio Zeebrugge Voor het eerst LNG per spoor vanuit Zeebrugge naar Italië

Voor het eerst LNG per spoor vanuit Zeebrugge naar Italië

De historische roeping van Zeebrugge als energiehaven kreeg er begin september 2020 een multimodale nieuwigheid bij. Voor het eerst werden containers met vloeibaar aardgas op een trein gezet in plaats van op vrachtwagens.

Dat meldt het gezaghebbende transport e-magazine Flows. Het ging om een opdracht van Prima LNG, dat aardgas verdeelt vanuit importhavens naar installaties op het Europese continent. Prima LNG is een afdeling van de Nederlandse groep SHV Energy en heeft een vloot van tweeduizend tankwagens.

Voor deze uitbreiding van de logistieke keten bundelde gasimporteur Fluxys LNG de krachten met spooroperator Lineas, containerterminal CSP Zeebrugge en lokale transporteur Macotruck. “Intermodaal lng-vervoer biedt verschillende voordelen. Niet alleen verlaagt het de emissie van broeikasgassen en luchtvervuilende stoffen, het is ook kostenefficiënter en opent een bredere waaier aan bestemmingen in Europa”, zegt Fluxys LNG.

Via spoorknooppunt Antwerpen

De containers vertrokken op een directe trein van spooroperator Lineas naar Milaan. “Via dagelijkse shuttles naar onze Antwerp Main Hub is de haven van Zeebrugge aangesloten op ons Europees Green Xpress Network”, zegt business development manager Lieven Goethals van Lineas.

Behalve met Antwerpen, is Zeebrugge ook verbonden met de drie andere grote spoorknooppunten in Europa: Keulen, Rotterdam en Dourges nabij Rijsel. Van daaruit kunnen de LNG-containers doorheen heel Europa verstuurd worden.

Tekst: F. Neyts

1 REACTIE

  1. Met aardgas naar Milaan? En moeten ze dan door de
    Gothardtunnel of godbetert het door de Gothardbasistunnel rijden? Is dat wel veilig?
    Ik herinner me nog uit mijn beroepsleven, (drie jaar geleden), bij het laden van doodgewone semitrailers op spoorwagons, hoeveel belang er werd gehecht aan het voorkomen van constante wrijving van ijzer op ijzer, ter voorkoming van vonken, juist omdat men om per trein naar Milaan te rijden door nogal wat tunnels moest, en men was als de dood dat in een van die tunnels brand zou uitbreken. En nu zou men daar treinen met aardgas door laten rijden? Ik weet dat die tankcontainers zeer goed beveiligd zijn maar toch… wat als er toch eentje lekt, en er is toevallig een vonk binnen in zo’n tunnel? Dat spul is bijzonder explosief hoor! Of vergis ik mij?

Comments are closed.

- Advertisment -

Lees ook dit

BC Knokke-Heist en Scouts Albatros: We gaan Guy zo missen

De club neemt met veel verdriet afscheid van Guy Delacourt (19), speler bij de Heren One en Two. “Hij...

Heel wat havenarbeiders in quarantaine

Dat komt omdat momenteel zo'n 10 procent van de havenarbeiders in quarantaine zit. Dat bevestigt Marc Adriansens, voorzitter van de Zeebrugse werkgeverscentrale...

Update corona besmettingen in de Zwinregio

Tussen 14 tot 20 oktober waren er dagelijks gemiddeld 11.201 nieuwe besmettingen met het coronavirus,...

Steun het Kansenfonds Knokke-Heist

De vzw Kansenfonds zet regelmatig benefietacties op om kinderen uit Knokke-Heist meer kansen te geven. De vzw geeft hen o.a. de mogelijkheid om deel te nemen aan het vrijetijdsaanbod of om een leuk cadeau...

Recente reactie van onze lezers