Home Zeebrugge Zeebrugse Haven Wallenius SOL vanuit Finland en Zweden naar Zeebrugge

Wallenius SOL vanuit Finland en Zweden naar Zeebrugge

Wallenius SOL, de in april 2019 opgerichte joint venture tussen de Zweedse rederijen Wallenius en Swedish Orient Line (SOL) voor het transport van Scandinavische woudproducten, start vanaf volgend jaar een tweede dienst van Finland en Zweden naar Zeebrugge. De dienst zal worden onderhouden met gemengde roll on/roll off – containerschepen. De bestaande aanloop in Antwerpen verhuist naar die nieuwe dienst. Tevens verdubbelt Wallenius SOL hiermee zijn aanbod in de Belgische havens.

De uitbreiding van het vaarschema komt op vraag van de Scandinavische markt. De voornaamste goederen in zuidelijke richting worden papier, karton en houtpulp. Maar alle andere cargo kan ook worden geboekt, zowel containers als roro. Wallenius SOL huurt bij Leomar RoRo AB de zusterschepen ‘Fionia Sea’ en ‘Jutlandia Sea’ voor de nieuwe dienst. Beide schepen hebben een capaciteit van 3.300 lijnmeters (roro) en 300 TEU (lolo).
Vanaf januari 2021 komt deze tweede wekelijkse rotatie naar Zeebrugge en Antwerpen vanuit Kemi, Oulu en Vaasa in Finland en Husum in Zweden.

In Zeebrugge worden de schepen van Wallenius SOL behandelt door PSA aan het Wielingendok. Naar verluidt gaat het om belangrijke hoeveelheden cargo. In Zeebrugge bereidt PSA de komst van de bijkomende trafiek voor door het aantrekken van havenarbeiders en het plannen van vereiste specifieke opleidingen voor deze nieuwe haventrafiek.Uit onbevestigde bronnen horen we ook dat PSA de terminalcapaciteit in Zeebrugge hiervoor zou opdrijven.

Wallenius SOL laat momenteel in China twee schepen bouwen met elk een capaciteit van 5.600 ‘lane meter’ en een containercapaciteit van 800 TEU. De schepen zullen milieuvriendelijk op LNG varen. Op welke dienst de nieuw schepen zullen worden ingezet is nog niet geweten.

TEKST: F. Neyts
FOTO: Wallenius SOL/Leomar RoRo

1 REACTIE

  1. Die eventuele 300 TEU containers zullen in het Wielingendok zeker niet met die ene mobiele kraan kunnen gelost kunnen worden daar de reikwijdte slechts beperkt is voor kleine containerschepen en estuaire schepen (dit zij binnenschepen die ook op zee kunnen varen met een lading containers). Men zal ze er gewoon via roro moeten lossen en laden.

Comments are closed.

- Advertisment -

Lees ook dit

Infrabel sensibiliseert rond veiligheid aan spooroverwegen in havens

Infrastructuurbeheerder Infrabel lanceert een nieuwe, sensibiliseringsactie rond veiligheid aan overwegen in havengebied. De actie richt zich op de grootste havens van België: Antwerpen, Zeebrugge...

BS miniMAKZ bekroond met Verkeer op School-medaille na verschillende verkeersprojecten

BS miniMAKZ uit Knokke-Heist werd door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) beloond met een bronzen Verkeer op School-medaille. De school kreeg deze bekroning wegens...

BS De Zeeparel waar lezen ook TOF! is

In BS De Zeeparel wordt er graag gelezen. Gedurende een aantal schooljaren wordt er ingezet op het project LIST (lezen is TOF). Leesplezier bevorderen...

Recente reactie van onze lezers