HomeCultuurWerkt van onze stadsgenoot Alfred Verwee weer in het stadhuis van...

Werkt van onze stadsgenoot Alfred Verwee weer in het stadhuis van Tienen

De drie koeien, oftewel het schilderij ‘La saulaie’ van Alfred Verwee, zijn terug in de raadzaal van het stadhuis van de Stad Tienen te bewonderen nadat ze in oktober 2020 werden weggehaald om gerestaureerd te worden.

Het is eindelijk zover! Nadat ze zes maanden geleden, op 13 oktober ‘20 om precies te zijn, uit de raadzaal van het stadhuis werden weggehaald om gerestaureerd te worden, zijn de drie koeien, oftewel ‘La saulaie’ van Alfred Verwee (1838-1895), weer terug op hun vertrouwde plekje. En wat schitteren ze!

Zowel de lijst als het doek werden door het Kampenhoutse restauratiebedrijf IPARC vakkundig hersteld en gereinigd, waarbij niet alleen vuil en stof, maar ook de oude vergeelde vernislaag werd afgenomen. De heldere kleuren en de fijne details brengen het tafereel weer helemaal tot leven. Bovendien bleek de  kunstenaar, die bekend staat als de beste ‘animalier’ van ons land, materialen van goede kwaliteit gebruikt te hebben, opdat het schilderij zeer lang zou meegaan. Deze restauratie heeft daar zeker nog aan bijgedragen.

Alfred Verwee

Rond 1880 kwam Alfred Verwee onder de bekoring van de Vlaamse kust in de omgeving van Knokke en Heist met zijn duinen en zee, maar vooral het achterliggend polderlandschap. Geleidelijk groeide Knokke, toen nog slechts een gehucht, in zijn spoor uit tot een kunstenaarsdorp dat in de zomer veel vooraanstaande kunstenaars uit binnen- en buitenland aantrok. Deze levendige kunstenaarskolonie werd bekend onder de naam Knokse Schilderskolonie. De kunstenaars gingen op gemoedelijke wijze met elkaar om en schilderden de pittoreske hoekjes uit Knokke en omgeving tot in Zeeland.

Alfred Verwee schilderde in deze periode in deze omgeving zijn rijpere werken met gebruik van een pre-impressionistische toets. Hij zocht een compromis tussen twee specialiteiten; het dierenschilderij en het schilderen van landschappen. Zijn monumentale koeien, varkens of paarden, alleen of in groep, worden statisch afgebeeld op de voorgrond met een fotografische nauwkeurigheid. Dit gebeurde in zijn atelier. Het landschap in de Vlaamse polders als achtergrond daarentegen werd geschilderd in de open lucht met de impressionistische vlekkentechniek en met gebruik van meestal heldere tot zilverachtige kleuren. Deze combinatie gaf niet altijd het gewenste resultaat.

Verwee zocht steeds een goed bestudeerde pose voor zijn onderwerp, waarbij hij op artistieke wijze het dier met een anatomische nauwkeurigheid weergaf. Hierdoor wordt hij gezien als de zuiverste dierenschilder in de Belgische kunst. Pol de Mont, de conservator van het Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen noemde hem ooit: “Onze allereerste animalier”.

Alfred Verwee zag spoedig in dat onze gemeente kon uitgroeien tot een toeristische trekpleister. In 1887 richtte hij, samen met Louis Van Bunnen en Henri Dumortier, een bouwgroep op. Zij kochten in hetzelfde jaar van de familie Lippens 34 ha 50 a 58 ca. duinengrond in de Zoutepolder tegen een prijs van 1000 BF per ha., om het te verkavelen als bouwpromotoren. In de volgende jaren veranderde het uitzicht van onze deelgemeente Knokke dan ook grondig.

Verwee bouwde in 1888 zijn villa “Fleur des Dunes” aan de Zeeweg (nu: Lippenslaan) . Hij zette zich verder in voor de promotie van de kustplaats. Samen met zijn vriend en leerling Paul Parmentier (1854-1902), die later schepen zou worden, stichtte hij in 1891 de vereniging “Knocke-Attractions”.

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers