Home Knokke-Heist Wissel van de wacht bij MAAK

Wissel van de wacht bij MAAK

Na 27 mooie jaren sluit Rudy Van der Cruyssen officieel zijn hoofdstuk af als directeur van MAAK  Open Huis voor Kunsten in Knokke-Heist. Hij gaat back totheroots om zich terug fulltime te richten op een job als docent aan het conservatorium van Brussel. Vanaf 1 oktober wordt hij opgevolgd door Filip De Roeck die zelf al 13 jaar meedraait aan de academie. “Ik heb hier een fantastisch verhaal mogen schrijven en voor alle duidelijkheid: een verhaal dat nog niet af is. We hebben hier ongelofelijke dingen gedaan en blijven een trendsetter op heel wat gebieden.” 

Back totheroots   

“MAAK heb ik 27 jaar lang helpen opbouwen, maar ik schrijf tegelijkertijd ook nog andere verhalen”, legt Rudy Van der Cruyssen uit. “M.a.w. ik ben niet enkel hier als directeur actief, daarnaast ben ik ook hoofddocent in het conservatorium in Brussel en dirigent van het jeugdkoor Rondinella. En om het helemaal af te maken: ik ben pappie van 8 kleinkinderen. Een dag heeft uiteindelijk maar 24 uur en op een bepaald moment moet je jezelf de vraag stellen: ga ik op deze weg verder tot aan mijn pensioen? Het afgelopen schooljaar heb ik helaas vastgesteld dat het niet langer mogelijk was om mij op alle vlakken voor de volle 100 procent te geven. Na heel lang wikken en wegen, heb ik dus de beslissing genomen om een opvolger te zoeken voor mijn job als directeur in MAAK. Mijn nieuwe uitdaging, als docent aan het Brusselse conservatorium, is eigenlijk waar het voor mij allemaal begonnen is. Ik ben een geboren lesgever.”   

MAAK is uniek in zijn soort   

Hoe komt het dat MAAK zoveel verwezenlijkt heeft? Volgens Rudy heerst er in Knokke-Heist zo’n sterk geloof in wie ze zijn, wat ze zijn en waar ze voor staan als academie. “Het gemeentebestuur gelooft zeer sterk in de werking van MAAK. Wij doen ook echt wel fantastische dingen. Elke directeur vindt zijn school uniek, ik vind dat ook. Maar ik heb gelijk, dat is het verschil. Hier in onze badstad kunnen er dingen die ervoor gezorgd hebben dat MAAK in het landschap van de academies naam en faam heeft. Dit omdat we in het verleden zaken hebben uitgevoerd die tot op vandaag eigenlijk pionierswerk zijn. We waren de eerste academie met podium- en beeldende kunsten onder 1 noemer, de eerste academie met een volledige jazzopleiding en de eerste academie die een volledige musicalopleiding heeft opgebouwd. En niet te vergeten mijn laatste kindje dat ik in de wieg gelegd heb: het verhaal van productontwerp. Met ons nieuw atelier leren we kinderen, jeugd én volwassenen kijken naar toepassingen in de 21ste eeuw. Dát is zo uniek aan MAAK. Ten allen tijden hebben we gekeken naar wat er leeft in onze gemeente en op deze behoeften ingespeeld. De beleidsvisie van Knokke-Heist omvat onder meer vernieuwing en inzetten op technologische toepassingen. Knokke-Heist is een vooruitstrevende gemeente en dat was voor mij de aanleiding om als academie dat mee te voeden.”    

1 + 1 = 3   

Daarnaast is de samenwerking tussen alle verschillende partners binnen onze academie, van hoog tot laag, ook zeer uniek. De logistiek, de administratie, het secretariaat, de leerkrachten, de adjuncten, de coördinatoren, enzovoort. Werkelijk iedereen draagt zijn steentje bij aan het succes van MAAK. Hier is 1 + 1 = 3.”    

Talent begeleiden, laten groeien en vleugels geven   

“Wat ik zeker ga missen zijn de momenten waarop je een leerling recht in de ogen kijkt en zegt: jij bent uniek, jij hebt iets die iemand anders niet heeft. Talent begeleiden, talent laten groeien en talent vleugels geven. Daar kan ik ontzettend van genieten. Kunst is enorm belangrijk in de opleiding van een kind. Maar ik ga evengoed de koffiepauzes missen of de glimlach van mijn secretaressen als ik weer eens binnenwandelde in een foute outfit. MAAK is 27 jaar mijn tweede thuis geweest, een verhaal van 7/7.”   

   
Als belangrijkste tip voor zijn opvolger geeft Rudy mee dat je als directeur goed moet kunnen luisteren. “Filip mag verder bouwen aan heel mooi verhaal en hij krijgt ook een academie in handen die niet in verval is. Hij komt terecht in een academie waar hij zelf 13 jaar heeft in meegedraaid, dus hij kent de werking. Maar toch blijft het zo belangrijk om af en toe eens je neer te ploffen en te luisteren naar mensen. Praten en bereikbaar zijn, zijn onmisbare kwaliteiten als directeur.”   

Opvolger Filip De Roeck doorloopt de komende weken samen met de huidige directeur Rudy Van der Cruyssen een inwerkingsperiode om de kneepjes van het vak te leren. “Ik heb een achtergrond als beeldend kunstenaar. Ik heb zelf een opleiding schilderkunst gedaan, maar mijn artistieke praktijk is na enige tijd beginnen evolueren naar een veel breder spectrum. Denk maar aan installatiewerken, video en foto, etc. Ik heb ook een grote interesse voor geluid en klank. Meteen na mijn studies ben ik hier aan de start gegaan als leerkracht. Initieel bij kinderen en jongeren, en daarna heb ik de kans gekregen om een atelier monumentale kunsten op te richten. Dit is uiteindelijk uitgegroeid tot een projectatelier waar zo goed als alles mogelijk is. Dat is ook iets wat mij zelf enorm interesseert: verkennen waar kunsten elkaar kruisen en wat die mengvormen allemaal kunnen betekenen.”    

Koppeling kunst en onderwijs   

“De laatste 10 jaar ben ik het overgrote deel actief geweest in een lerarenopleiding in de Kunsten. Dit is het meest definiërende stuk geweest in mijn eigen ontwikkeling als mens en kunstenaar. De relatie tussen kunst en onderwijs is enorm boeiend. Het is fascinerend om te zien hoe jonge leraren vanuit hun eigen kunstpraktijk tot onderwijs kunnen komen en die liefde voor hun vak, de kunsten willen doorgeven”, legt Filip uit. “Zo is bij mij ook de honger ontstaan om te bouwen aan wat kunstonderwijs vandaag is en morgen kan zijn. Dat wil ik samen onderzoeken met de mensen die op de werkvloer staan. In zekere zin heb ik dat de afgelopen jaren reeds gedaan door beginnende leerkrachten op te leiden en ze los te laten in het werkveld. Maar nu is het uiteraard extra boeiend om dit binnen de academie zelf met de leerkrachten en leerlingen te kunnen onderzoeken.”    

Filip heeft de afgelopen jaren enorm veel academies binnen het kunstonderwijs via stagebezoeken van binnenuit gezien. “Waarom ik dan toch voor MAAK kies? Het is een plaats die ik zeer goed ken en een plaats waar alle kunstvormen thuis zijn en mogen ontwikkelen. Een plaats waar iedereen kan groeien. Iets wat elk deeltijds kunstonderwijs (DKO) wel in zich draagt, maar hier in MAAK is er een omkadering en een wil van iedereen om dat elke dag opnieuw waar te maken. De drive die hier heerst, de goesting die hier leeft, is zeldzaam en bijzonder kostbaar. Ik kan me persoonlijk geen betere school voorstellen om te starten als directeur.”   

Open Huis voor Kunsten    

Het is nog vroeg om over concrete toekomstplannen te praten, maar toch heeft de toekomstige directeur een duidelijke visie voor ogen. “Ik vind het zeer belangrijk om te luisteren naar wat er op de klasvloer leeft, om te luisteren welke noden er bij de leerlingen en leerkrachten zijn. Je kunt allerlei ambitieuze plannen gaan maken, maar deze zijn niks waard als ze losstaan van de realiteit. Wat ik zeker wel hoop te bestendigen en verder te versterken, is het luik Open Huis voor Kunsten in onze naam. Het is belangrijk dat kunst deel kan uitmaken van mensen hun leven. Als niks anders is Kunst brandstof, het zorgt voor een drive, een motor in ons leven, … Kunst is een bron van troost, het laat ons verlangen. Dit is van een onschatbare waarde, zeker in tijden zoals nu.    

Kunst kan helpen om iemand zichzelf te laten ontdekken. Mensen zijn uniek, maar ze zijn vooral uniek in hoe ze zich kunnen tonen. En MAAK Open Huis voor Kunsten is een plek waar je je niet alleen kan en mag tonen, maar waar je ook effectief uitgedaagd wordt om je te tonen.”   

Exploratiecursussen   

Met de start van het nieuwe schooljaar zetten we tot slot graag enkele nieuwe ateliers in de kijker. Momenteel heeft MAAK twee nieuwe exploratiecursussen toegevoegd aan hun aanbod. Het principe van deze exploratie-ateliers is zeer simpel: je volgt 1 lesmoment (bestaande uit 4 lesuren) per week. Dit in de plaats van het standaardtraject die 8 lesuren per week bevat. “We willen hiermee inzetten op een verjonging van ons publiek. Daarom starten we dit jaar met de exploratiecursussen voor keramiek en tekenkunst. Ideaal voor jonge ouders of voor wie minder vrije tijd beschikbaar heeft ’s avonds.    Benieuwd naar wat MAAK jou te bieden heeft? Je vindt het volledige aanbod op maak.knokke-heist.be.

- Advertisment -

Lees ook dit

2 jaar voorwaardelijk voor Zeebruggenaar met een kort lontje

Een veertiger uit onze buurgemeente Zeebrugge bijna dag op dag twee jaar geleden net gedaan met werken, toen hij het op een parking...

Vissers kijken uit naar meer “tong” in 2021

De kans is de reëel dat onze vissers volgend jaar meer tong mogen vangen. Dat heeft Vlaams minister van Landbouw en Visserij Hilde Crevits...

Deuren foto-expo MOØDe van Anton Corbijn vervroegd weer open

Begin november moest de foto-expo MOØDe van topfotograaf Anton Corbijn door de strengere coronamaatregelen noodgedwongen een rustpauze nemen. Vermoed werd dat dit tot ten...

Recente reactie van onze lezers