zaterdag, juli 2, 2022
12.7 C
Knokke-Heist

Juf Els van OLVO-Heist gaat over grenzen

Reeds 25 jaar staat juf Els in de klas, waarvan 20 jaar in OLVO-Heist. Leergierig als ze is, vindt ze het tijd om haar grenzen eens te verleggen. Vanaf 1 augustus zal juf Els als vrijwilliger werken in een onderwijsproject in Peru. Volgend schooljaar zal je haar daarom niet zien op onze school. Maar wil je haar avontuur volgen, geef haar dan gerust een seintje. 

Oye Lena

Oye LENA is een onderwijsproject in Curahuasi, in het hartje van het Andesgebergte op 2.600 meter hoogte. Het project is gesticht in april 2012 en is sinds 08 februari 2013 een officieel geregistreerde NGO in Peru. Sinds 22 juli 2020 wordt de werking ondersteund door de gelijknamige vzw Oye LENA België.

Waarom?

De economische toestand van Peru lijkt niet zo slecht met een jaarlijkse groei van zo’n 8 à 9 procent, goede resultaten op het gebied van visvangst, bloeiende mijnindustrie… Helaas zijn de inkomensverschillen enorm en profiteert slechts 20% van de bevolking hiervan. 3 miljoen van de bijna 30 miljoen Peruanen leeft met minder dan 1 dollar per dag en 6 miljoen met minder dan 2 dollar per dag.

De ‘Región Inka‘ ligt in het zuidoosten van Peru en telt ongeveer 1,3 miljoen inwoners. Dit gebied rond de stad Cuszo (3.400 m), ooit het centrum van het Incarijk, is tegenwoordig één van de armste streken van het land.

De Quechua-indianen vormen de grote meerderheid van de bevolking. Ze wonen verspreid over meer dan duizend gemeenschappen en blijven trouw aan hun eeuwenoude tradities. De indiaanse bevolking leeft er van de landbouw op de hellingen van het Andesgebergte. Maar de opbrengsten zijn beperkt, want het klimaat is hard, het water is schaars en kredieten en technische bijstand zijn onbereikbaar. Armoede gaat vaak gepaard met ernstige problemen… 

Wat?

Het project ‘Oye LENA’ wil via onderwijs armoede en sociale ongelijkheid tegengaan. Elk kind heeft recht op kwaliteitsvol onderwijs, gericht op een optimale persoonlijkheidsontwikkeling, en dit ongeacht de eigen mogelijkheden en beperkingen of de plaats en cultuur waarin ze opgroeien. Kinderen uit kansarme gezinnen en etnische minderheden, kinderen of jongeren met een handicap en kinderen in rurale gebieden moeten dezelfde kansen krijgen als andere kinderen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Ook dit moet je even lezen