13 C
Knokke-Heist
zaterdag, september 18, 2021
spot_img

P&O Ferries samen met Grimaldi naar Cork (Ierland)

In mei startte de Italiaanse groep Grimaldi met een rorodienst tussen Antwerpen en Cork. Die rechtstreekse dienst tussen de twee EU-lidstaten België en Ierland omzeilt letterlijk de landbrug over het Verenigd Koninkrijk (VK) en dus de brexitformaliteiten. Het oorspronkelijke opzet was een feederdienst voor Ierse vracht met Antwerpen, de voornaamste hub van Grimaldi in Noord-West-Europa. Sinds zaterdag 24 juli is de draaischijf van de rotatie verschoven naar Zeebrugge.

De ‘Eurocargo Bari’ zal wekelijks twee lussen varen: op zaterdag Antwerpen-Zeebrugge-Cork (aankomst maandag) en op woensdag Zeebrugge-Cork (aankomst donderdag).

Krachtenbundeling met P&O Ferries

In Zeebrugge wordt de aanloop aan Kaai 106 behandeld door P&O Ferries. Samen gaan Grimaldi en P&O Ferries er de concurrentie aan met de Ierlanddiensten van CLdN naar Cork en Dublin. Tot nu toe was de groep Grimaldi in Zeebrugge alleen actief met zijn dochter Finnlines voor roro en containers tussen de terminal PSA Zeebrugge en Scandinavië.

P&O Ferries had in Zeebrugge nog geen rechtstreekse dienst naar Ierland en rekende op de VK-landbrug naar dienst Liverpool-Dublin en vanuit de Schotse havens Troon en Cairnryan naar het Noord-Ierse Larne.

Twaalf chauffeurs

De ‘Eurocargo Bari’ is eigendom van Grimaldi en vaart onder Italiaanse vlag. Het schip is 200 meter lang en heeft een capaciteit van 3.850 lijnmeters, goed voor 250 vrachteenheden. Het werd in 2012 gebouwd op de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai.

Bij P&O Ferries vernemen we dat er aan boord slaapgelegenheid is voor twaalf chauffeurs. 

BRON: artikel Flows
FOTO: D. Neyts

Lees ook deze artikels

- Advertisement -

Kneistikrant gebruikt cookies. Als je verder kijkt aanvaard je dus ook onze cookies!