vrijdag, februari 23, 2024
HomeSluisSebastiaan Keijmel's Doorzettingsvermogen voor Elektrische Autoveerboot in Breskens/Gemeente Sluis

Sebastiaan Keijmel’s Doorzettingsvermogen voor Elektrische Autoveerboot in Breskens/Gemeente Sluis

Sebastiaan Keijmel blijft strijdbaar voor een duurzame oversteek in Zeeland. Ondanks herhaalde pogingen om provinciale steun te krijgen voor zijn idee van een elektrische veerboot die auto’s kan vervoeren tussen Vlissingen en Breskens (gemeente Sluis), blijft een inhoudelijke reactie uit. Geïnspireerd door Noorse elektrische veerboten, gelooft de maritiem ingenieur en gemeenteraadslid van Sluis sterk in de haalbaarheid van zijn project.

Een plan genegeerd sinds 2015.

Keijmel presenteerde zijn plan voor het eerst in 2015 aan de provincie Zeeland, maar het kreeg weinig gehoor. Onlangs deed hij een hernieuwde poging, waarop slechts minimale politieke aandacht volgde. Het idee van een elektrische veerboot staat in contrast met de huidige provinciale visie, die geen ruimte biedt voor autotransport op de Westerschelde Ferry, mede door de concurrentie met de Westerscheldetunnel.

De Westerscheldetunnel en toekomstige ontwikkelingen.

Sinds de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 is het autovervoer over de Westerschelde gestopt. Keijmel argumenteert echter dat met het tolvrij worden van de tunnel in 2025, de veerboot geen directe concurrentie meer vormt. Hij benadrukt de potentiële besparingen in brandstofkosten en tijd voor automobilisten, zelfs met de mogelijke invoering van rekeningrijden.

2030: Een visionaire doelstelling.

Ondanks de huidige obstakels en het gebrek aan urgentiebesef bij anderen, blijft Keijmel optimistisch. Hij hoopt dat zijn visie voor een elektrische veerboot met autovervoer tegen 2030 realiteit wordt. Dit staat echter in schril contrast met de provinciale plannen, waarin de focus ligt op de vervanging van de huidige ferry’s door vier nieuwe elektrische exemplaren zonder ruimte voor auto’s.

Een strijd tussen duurzaamheid en beleid.

Het verhaal van Sebastiaan Keijmel en zijn veerbootplan illustreert een grotere discussie over duurzaamheid, innovatie, en provinciale beleidskeuzes in Zeeland. Terwijl Keijmel vasthoudt aan zijn visie, lijkt de provincie andere paden te bewandelen voor de toekomst van de Westerschelde Ferry. De uitkomst van deze strijd zal significante gevolgen hebben voor zowel de lokale gemeenschap als voor de toekomst van duurzaam vervoer in de regio.