In een tijdelijk bouwdok in Zeebrugge bouwen we de 8 tunnelelementen voor de Antwerpse Scheldetunnel. Eens voltooid brengen we de tunnelelementen via de Noordzee en de Schelde naar hun definitieve locatie. Hoe ze dat doen ontdek je in de video hier boven.
Het dok wordt maar liefst 1 kilometer lang en 200 meter breed. Vorige week is de aannemer gestart met het terrein op de oever van het Boudewijnkanaal en het Verbindingsdok klaar te maken voor de bouw ervan. De oude hoeve die op het terrein is gelegen, wordt afgebroken en de aanwezige bomen en struikgewas worden verwijderd. Daarnaast wordt het terrein gecontroleerd op niet gesprongen explosieven.
In het dok worden de komende jaren de 8 verschillende onderdelen van de Scheldetunnel gebouwd, een deel van de Oosterweelverbinding die de Ring rond Antwerpen zal vervolledigen. Dat gebeurt in Zeebrugge omdat er daar ruimte voor is. De nieuwe tunnel in Antwerpen bestaat uit 8 elementen die samen goed zijn voor een lengte van 1,8 kilometer.
Tunnelelementen
Eind 2021 moet het dok zijn uitgegraven zodat men aan de bouw van de tunnelelementen kan beginnen. De tunnelelementen wegen elk 60.000 ton. Als ze klaar zijn worden de elementen langs beide zijden afgesloten. Je kan ze vergelijken met gigantische schoendozen. Eens die dozen klaar zijn, wordt het droge dok met water gevuld zodat ze gaan drijven. Daarna worden ze via de haven van Zeebrugge, over de Noordzee en langs de Schelde naar Antwerpen gesleept. Daar zijn telkens 4 sleepboten voor nodig.











