zondag, april 21, 2024
HomeKnokke-HeistBelangrijke Wijzigingen in Dienstverlening bij De Lijn vanaf 6 Januari 2024 in...

Belangrijke Wijzigingen in Dienstverlening bij De Lijn vanaf 6 Januari 2024 in Knokke-Heist

Vanaf 6 januari 2024 zal het openbaar vervoer in Knokke-Heist aanzienlijke wijzigingen ondergaan als onderdeel van de implementatie van Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. De Lijn, de regionale vervoersmaatschappij, kondigt diverse aanpassingen aan om het reizen binnen en rondom Knokke-Heist te verbeteren.

De Kusttram: Frequente en Langere Dienstverlening

Een van de belangrijkste wijzigingen betreft de Kusttram, die de verbinding tussen Knokke, Oostende en De Panne verzorgt. Reizigers kunnen genieten van een verhoogde frequentie waarbij trams overdag elke 10 tot 20 minuten rijden, afhankelijk van het seizoen. De avonddienst wordt uitgebreid met trams om de 30 minuten in plaats van elk uur. Op vrijdag- en zaterdagnachten rijden trams nu tot ongeveer 0.30 uur, zelfs buiten de zomermaanden.

Nieuwe Routes en Uitbreidingen

  • Lijn 41 (Brugge – Knokke): Deze lijn wordt uitgebreid om Knokke Het Zoute en Oosthoek te bedienen, met een uurfrequentie tussen Brugge en Knokke en een halfuurfrequentie tussen Westkapelle en Knokke Oosthoek. Op vrijdag- en zaterdagnachten rijdt deze lijn nu tot ongeveer 2 uur.
  • Lijn 42 (Brugge – Breskens): Deze lijn verzorgt een uurdienst tussen Brugge, Dudzele, Westkapelle en Breskens.
  • Nieuwe Lijn 48 (Knokke AZ Zeno – Blankenberge AZ Zeno): Deze nieuwe verbinding maakt vlot reizen tussen de AZ Zeno campussen in Knokke en Blankenberge mogelijk via Ramskapelle, Heist en Zeebrugge, met een tweeuursfrequentie op weekdagen.
  • Lijn 455 (Maldegem – Knokke – Zeebrugge): Deze lijn krijgt een nieuw lijnnummer en rijdt voornamelijk voor schoolverkeer.

Hoppin: Flexibel en Geïntegreerd Vervoer De Lijn introduceert Hoppin, een concept dat flexibel reizen van A naar B mogelijk maakt door verschillende vervoersmiddelen te combineren. Op plaatsen met beperkte openbaar vervoersvraag wordt flexvervoer ingevoerd, te reserveren via Hoppin. De Hoppincentrale dient als centraal aanspreekpunt voor alle openbare vervoersvragen, waarbij men routes kan plannen via de app, website of callcenter.

Speciale Voorzieningen voor Mensen met Mobiliteitsbeperking

De Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer blijft beschikbaar voor personen met een mobiliteitsbeperking, waarbij zij een rit kunnen reserveren voor deur-tot-deurvervoer.

Praktische Informatie

Reizigers worden aangemoedigd om de routeplanner van De Lijn te gebruiken voor het plannen van reizen. Meer informatie over specifieke lijnen en haltes is te vinden op de website van De Lijn.