vrijdag, mei 3, 2024
HomeKnokke-HeistOvereenkomst Tussen De Lijn en Gemeentebestuur Knokke-Heist

Overeenkomst Tussen De Lijn en Gemeentebestuur Knokke-Heist

Exploitatiekost VOM en Vervoersaanpassingen Besproken in Gemeenteraad

Knokke-Heist en De Lijn hebben recent een overeenkomst bereikt over de tussenkomst in de exploitatiekosten van de VOM – Vastlijn 48 Blankenberge AZ Zeno-Ramskapelle-Knokke AZ Zeno. Dit onderwerp werd uitvoerig besproken in de gemeenteraad, waar verschillende raadsleden hun vragen en zorgen uitten.

Dienstregeling en Routeaanpassingen

Vragen van Raadslid Fabienne Pottier (N-VA)

Raadslid Pottier informeerde naar de dienstregeling van de bus, vragend of deze van 7u30 tot 19u30 zou rijden, en of dit zowel tijdens de week als in het weekend het geval is. Schepen Philippe Van Eeghem (Gemeentebelangen) antwoordde dat de bus om de twee uur zal rijden.

Pottier bracht ook een wijziging in de route ter sprake. Oorspronkelijk zou de lijn langs De Jonckheerestraat rijden, maar dit is aangepast naar de Speelmanstraat. Zij vroeg of dit te wijten was aan de nieuwe fietsstraat en of de Speelmanstraat, met de nieuwe wijken, niet al overvol was. Ze stelde voor om de mogelijkheid van eenrichtingsverkeer en een herziening in het mobiliteitsplan te overwegen.

Schepen Van Eeghem wees erop dat veel afhangt van de beslissingen van De Lijn zelf. Hij benadrukte de noodzaak van een evaluatieperiode om de effectiviteit van de nieuwe route te beoordelen.

Communicatie en Specifieke Behoeften

Raadslid Pottier vroeg ook of er voldoende publiciteit rond de nieuwe dienst was gemaakt en of er een callcenter beschikbaar was voor vragen of problemen. Zij vroeg naar de aanpak van vervoer op maat in Knokke-Heist, inclusief het gebruik van minibusjes en de aandacht voor specifieke doelgroepen zoals mensen in armoede of met een beperking.

Schepen Van Eeghem lichtte toe dat vervoer op maat vooral via kernnetten zal worden aangepakt, met de mogelijkheid om tot 30 dagen van tevoren vervoer aan te vragen. De Lijn zal de vraag en het gebruik van de dienst evalueren.

Rendabiliteit en Alternatieve Vervoersmogelijkheden

Inzichten van Raadslid Philippe Vlietinck (Onafhankelijk)

Raadslid Vlietinck benadrukte het belang van de rendabiliteit van de busdienst, verwijzend naar de opheffing van Lijn 3, die niet rendabel was wegens de voorkeur voor de tram door reizigers.

Voorstellen van Raadslid Cathy Coudyser (N-VA)

Coudyser stelde vragen over de rol van de gemeente in het bieden van alternatieve vervoersmogelijkheden, zoals de inzet van taxi’s of diensten als Uber en Bolt. Ze benadrukte de noodzaak voor het lokale bestuur om mensen te verbinden en vroeg naar mogelijkheden rond randparkings en andere vervoersopties.

Schepen Van Eeghem erkende de rol van randparkings in het nieuwe vervoersplan en de inzet van de mindermobielcentrale. Hij benadrukte echter dat het niet de bedoeling is dat de gemeente als taxibedrijf fungeert, hoewel vervoer op maat een uitdaging blijft.

Efficiƫntie van Busdiensten

Raadslid Christel Bedert (Gemeentebelangen) benadrukte de noodzaak voor efficiƫntere busdiensten, wijzend op het probleem van bussen die aankomen net nadat een trein is vertrokken, waardoor ze hun doelgroep missen.

De discussie in de gemeenteraad van Knokke-Heist over de samenwerking met De Lijn voor de VOM - Vastlijn 48 toont de complexiteit van stedelijke mobiliteit en de diverse behoeften en uitdagingen die daarbij komen kijken. De focus lag op dienstregelingen, routeaanpassingen, communicatie, en het bieden van inclusief en efficiƫnt openbaar vervoer.