Home Politiek N-VA Knokke-Heist reageert opgetogen na aankondiging van 396.200 euro voor de verbetering...

N-VA Knokke-Heist reageert opgetogen na aankondiging van 396.200 euro voor de verbetering van de fietspaden

De Vlaamse overheid voorziet dit jaar in 396.200 euro voor de verbetering van de fietspaden langs de Dudzelestraat en de Sluisstraat in Knokke-Heist. Een studie  moet uitsluitsel brengen of de fietspaden vrijliggend worden of binnen het bestaande wegprofiel blijven. Dat leert Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) uit het antwoord op een parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

De Vlaamse Regering investeert in 2021 in het kader van het Vlaamse Relanceplan 335 miljoen euro in de verbetering en uitbreiding van fietsinfrastructuur in Vlaanderen. In de provincie West-Vlaanderen zijn er 32 fietsprojecten gepland. Eén project bevindt zich langs de Dudzelestraat en de Sluisstraat in Knokke-Heist.

“Doel van het project is het comfort voor de gebruikers van het fietspad langs deze gewestweg tussen Brugge en Sluis te verbeteren”, stelt Bert Maertens. “Het gemeentebestuur van Knokke-Heist zal een studie laten uitvoeren voor het beste scenario.  Ofwel blijft het fietspad binnen het bestaande wegprofiel, ofwel worden ze vrijliggend. In de loop van 2021 volgen het gedetailleerde ontwerp en de aanbestedingsprocedure. De Vlaamse Regering voorziet in een budget van 396.000 euro voor de uitvoering van dit project.

N-VA Knokke-Heist reageert opgetogen

Cathy Coudyser, fractieleider van de N-Va in de gemeenteraad van Knokke-Heist en Vlaams volksvertegenwoordiger, is bijzonder tevreden.  “Veilige en comfortabele fietspaden helpen ons de broodnodige mobiliteitsshift in Knokke-Heist te realiseren.  Tegelijk heeft ook onze badstad plannen om het verkeer langs de Dudzelestraat te  vertragen in de omgeving van de Westerntoren. Zo wordt het ook in Westkapelle straks aangenamer en veiliger langs de N376”.

12 REACTIES

  1. Gevaarlijk punt. Kragendijk noord, Kalvekeetdijk oost. Voor fietsers al jaren gevaarlijk kruispunt. Te hoge haag!! Eigenaar weigert in te korten.

    • Op een kruispunt altijd vertragen ! Eventueel zelfs stoppen zoals de autos moeten doen om de voorrang van rechts te respecteren .Moesten er aan alle kruispunten hoge hagen staan dan zouden er ook minder ongevallen gebeuren .

  2. Morgen, 14 januari, begint men met de vernieuwing van de Heistlaan tussen de Sint-Antoniusstraat en de Marktstraat voor wat de riolering, baan, parkingstrook, voetpad, nutsleidingen en fietspaadje betreft. Hopelijk wordt ook hier een mooi en efficiënter fietspad aangelegd dan het huidige gekraakte betonnen baantje van amper een goede vijftig centimeter breed.

  3. Graag ook enige aandacht voor de andere verplaatsingen
    Ik verwijs naar de Knokkestraat.
    De opeenvolgende werken ter voorbereiding van de bouw van de “torens”, het verplaatsen van de parking (en de vernieling van een deel van het parkje) en de bouwwerkzaamheden zelf, hebben van die straat een drukke en gevaarlijke verkeersader gemaakt.
    Ook voor voetgangers is het geen veilige straat geworden (zie afgebakende gedeelte langs de aangelegde parking).
    Misschien toch ook wat meer aandacht voor de voetgangers en de kwaliteit van de voetpaden, oversteekplaatsen, zebrapaden e.d.

    • Beste Marie, ik kan je niet meer dan 100 % gelijk geven. Je moet daar goed uit je doppen kijken en zeker niet met je e-mail, mp3 met oortjes of andere zaken spelen. Het is inderdaad een gevaarlijke plaats geworden maar met de bouw van de Heldentorens kon men eigenlijk niet anders. Hopelijk begint men ook gauw met de parkeergarages op het Heldenplein zodat die voorlopige parking kan verdwijnen maar zulke werken zijn jammer genoeg “jarenplannen” die niet in een korte tijdspanne kunnen gerealiseerd worden.

      • Hopelijk toch beste Marc want dat was ooit een groene oase tussen de Knokkestraat en de Elizabetlaan. Het zou jammer zijn moest dat te loor gaan voor een “voorlopige parking” die er wel eens zou kunnen blijven. Deze “aanslag” op die mooie groene zone zou terdege schandelijk mogen genoemd worden moest “voorlopig” veranderen in “vast”.

  4. Marie tussen de Kursaalstraat en de Polderstraat is het moeilijk maar van de Krommedijk tot het oosten van Het Schildeken ligt er een mooi fietspad langs de spoorweg . Ik vraag mij altijd af waarom de fietsers dat veilig fietspad niet meer gebruiken en langs de onveilige Knokkestraat rijden . Volgens schepen philippe Vlietinck zal dit fietspad doorgetrokken worden tot de Sportoase en het Knokse station . Die gronden tot aan de Sportoase zijn eigendom van AGSO. Waarop wordt er gewacht??

    • Het is reeds enkele jaren geleden dat men beloofde dit mooi en veilig fietspad door te trekken tot aan Sportoase maar deze gronden zijn inderdaad van AGSO. Misschien komt er toch nog een compromis uit de bus?

  5. Pal op een van de drukste fietspaden te Knokke-Heist nl. op de Zeedijk staat al
    jaren een nutteloze hindernis. Ik heb het over de betonnen ‘borstwering’ ter hoogte van het casino. Deze afbakening verleent toegang tot een keldertrap naar de technieken die er (vroeger) voor zorgden dat er zeewater naar het zwembad van de Reserve werd gepompt. Inmiddels gebeurt dit al jaren niet meer. Appartementen in de Reserve worden voor veel geld verkocht maar vroeg of laat zal een niets-vermoedende (ev. licht beschonken) fietser zich hierop dood rijden. Puur egoïsme van onze kapitaalkrachtige promotoren en burgers in de Reserve ! Politiekers werden hierover al aangesproken maar er gebeurt niets tot het plots te …..

    • NVA is opgetogen maar de waarheid is dat het schepencollege al jaren geleden gevraagd heeft om een degelijk breed fietspad aan een zijde, gescheiden van het gemotoriseerd verkeer , aan te leggen langs de sluisstraat?. Dat kon vlug gebeuren zonder dat het miljoenen moet kosten Nu wil NVA met de pluimen lopen maar de hoed komt al jaren van de gemeentebelangen .En wat ben je met een pluim als je geen hoed hebt??

  6. beste “inwoner” het fietsen in de Knokkestraat zou veel veiliger zijn voor de fietsers als de auto’z zich meer aan de toegestane snelheid zouden houden. Je kan niet verwachten dat we met de fiets altijd naar het fietspad langs de spoorlijn fietsen. Het is nu eenmaal zo dat je momenteel met je fiets bijna niet in de Knokkestraat bij de bakker geraakt aangezien in het eerst stuk nu éénrichtingsverkeer geworden is wat niet oorspronkelijk de bedoeling was en we nu ook in de pannenstaat thv de Steenstraat niet door kunnen.

Comments are closed.

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers