HomeZeebruggeZeebrugse HavenLingang Overseas Zeebrugge Modern Industrial Park: eerste steen

Lingang Overseas Zeebrugge Modern Industrial Park: eerste steen

Op de Maritieme Logistieke Zone (MLZ) in de zuidelijke achterhaven van Zeebrugge werd op 30 juni 2021 de eerste steen gelegd van een groot en hypermodern distributiepark van de Chinese groep Lingang uit Shanghai. Die ceremonie was al een jaar eerder gepland, maar de coronaperikelen zorgden voor de vertraging. Het werkvolk van dienst voor het leggen van de eerste steen waren Vlaams minister-president Jan Jambon, Brugse burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw, West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé en mevrouw Jie Hu, CEO van Lingang Overseas Belgium.

In een eerste fase komt er op een terrein van 15 hectare een magazijnencomplex van 76.000 vierkante meter, opgedeeld in tien verhuurmodules. Ook wordt een belangrijke oppervlakte verhard voor het stapelen van containers. Het betreft een eerste fase van een vergunning van in totaal 30 hectare. Uitbreiding is dus mogelijk. Lingang kondigde de investering van 85,3 miljoen euro in 2018 aan. Het platform zal in rechtstreekse verbinding staan met de Cosco Shipping Ports (CSP) Zeebrugge containerterminal in de westelijke voorhaven via een nu in aanbouw zijnde nieuwe weg en draaibrug over het Verbindingsdok.
In Shanghai ontwikkelden we tien jaar geleden een vergelijkbaar logistiek platform”, zegt mevrouw Jie Hu van Lingang. “Beide zijn gateways die volumegroei van deepseatrafiek faciliteren. We tekenden al eerste contracten met Worldex, dat in Shanghai producten van Amazon behandelt, en UDA Express (in 1999 in Shenzen opgericht met een tak in Dubai). Er lopen ook besprekingen met JD Logistics om in Zeebrugge e-commerce te behandelen.”

Vlaams minister-president Jan Jambon onderstreepte het belang van het platform voor de Vlaamse economie. “Dit platform zal niet alleen dienst doen voor de import van Chinese goederen en de verdeling ervan over gans Europa, het zal ook worden benut door Europese en Vlaamse exporteurs richting China, wat onze economie in belangrijke mate kan stimuleren”. Vanuit het Zeebrugse havenbestuur wordt gemikt op bijvoorbeeld (wereldwijde) distributie van wisselstukken voor auto’s.
In de eerste fase van het distributiecentrum verwacht men een tewerkstelling voor zo’n 300 werknemers. Het complex wordt opgetrokken door het bouwbedrijf Cordeel en moet in augustus 2022 volledig operationeel zijn.

In de rand van de ceremonie raakte ook bekend dat de werkgevers met de sociale partners een raamakkoord hebben gesloten over de inzet van erkende havenarbeiders op de site. Dit conflict sleepte al tientallen jaren aan en was de grootste rem op de ontwikkeling van de Maritieme Logistieke Zone. In grote lijnen komt het erop neer dat alle arbeid binnen voor magazijnarbeiders wordt voorbehouden, alle behandelingen buiten de loodsen voor havenarbeiders. Dit historische akkoord opent een groot potentieel voor de ontwikkeling van distributieactiviteiten in Zeebrugge. “Dit is zeer belangrijk voor de werkgelegenheid want logistiek en distributie generen trafiek en dus havenarbeid”, aldus Michael Voet van ACV-Transcom. “Hiervoor waren we bereid om de opdeling tussen binnen en buiten te maken. We zien al een eerste concreet resultaat: ten gevolge van dit project van Lingang starten opleidingen voor extra havenarbeiders bij CSP Zeebrugge”.
 

TEKST: F. NEYTS
FOTO: J. SWYNGEDOUW – v.l.n.r.: Vlaams minister-president Jan Jambon, Kevin De Heinaut (CEO Corneel), Ms. Jing Yang (CFO Lingang & Chairwoman Lingang Overseas) en Dirk De fauw (burgemeester Stad Brugge en voorzitter Raad van Bestuur MBZ/Port of Zeebrugge)

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers