Home Knokke-Heist Deelgemeente Heist Stationsgebouw gaat dicht in Heist

Stationsgebouw gaat dicht in Heist

De gewijzigde klantengewoontes zetten NMBS aan tot een versnelde digitalisering en aanpassing van haar verkoopkanalen. Zo worden de digitale producten en de verkoop via digitale kanalen verder ontwikkeld. Voor Knokke-Heist wil dit zeggen dat het stationsgebouw van onze deelgemeente Heist volledig zal worden gesloten in de loop van 2021. Enkel de trein op of afstappen zal mogelijk blijven.

Ook zal het aantal stations met loketten en de openingsuren ervan in de loop van 2021 worden afgestemd op de evolutie van het loketgebruik en het vervoersplan. Het onthaal van de reizigers blijft overal verzekerd. Terzelfdertijd blijft NMBS sterk inzetten op (sanitaire) veiligheid, aanbod, toegankelijkheid, dienstverlening, digitalisering en duurzaamheid.

NMBS zal de komende dagen met de gemeenten in dialoog gaan om samenwerkingen aan te gaan met spelers in de publieke, commerciële, niet-commerciële of de verenigingssector (sport, culturele en sociale activiteiten, circulaire economie,…) die gebruik willen maken van de ruimtes en er aanwezig zijn.

Ondanks de fors gedaalde reizigersaantallen in 2020 en in het begin van 2021 als gevolg van de sanitaire crisis, blijft NMBS een maximaal treinaanbod inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen die kiest voor de trein dat kan doen in de best mogelijke sanitaire omstandigheden.

Tegelijkertijd vertegenwoordigt de verkoop via de digitale kanalen – waartoe ook de automaten behoren die in alle stations aanwezig zijn – in 2020 meer dan 75% van de verkoop. Het aandeel van de transacties aan de loketten is gedaald van 54% in 2015 naar 34% in 2018, 27% in 2019 en 20% in 2020. Uit een continue meting van de klanttevredenheid blijkt bovendien dat de tevredenheid over de aankopen via digitale weg zeer hoog is (app: 93% en internet: 92%). Bovendien gebruikt 97% van de klanten momenteel al de automaat, de website of app of is ze van plan deze te gaan gebruiken.

NMBS lanceerde in januari overigens een nieuwe versie van haar app voor smartphone, waarmee klanten nu ook de Multi’s (passen voor tien ritten) in digitale vorm kunnen aanschaffen. Dat kan aan een prijs die voordeliger is dan de papieren versie van de invulpassen.

Het toegenomen gebruik en het ruimer aanbod van producten die via de digitale kanalen te koop zijn, werden versneld door de huidige gezondheidscrisis. De digitale producten zijn ook minder fraudegevoelig en helpen bij de bestrijding van agressie: een slecht of niet ingevulde papieren pass leidt vaak tot discussies met de treinbegeleider, met soms verbaal of fysiek geweld tot gevolg.

In sommige stations is het aantal klanten dat zich tot een loket wendt zeer laag geworden, waardoor in een zeventigtal stations het aantal klanten onder een minimumdrempel valt (d.w.z. een niet-actieve tijd van 60% tot 92%). Dat zorgt voor een transactiekost die hoger is dan de prijs van een biljet. Het spreekt voor zich dat ook NMBS als openbare dienstverlener haar financiële middelen efficiënt en juist moet inzetten, en dat in alle domeinen.

Het is om die redenen dat NMBS, net zoals alle andere Europese spooroperatoren en andere openbare vervoersmaatschappijen, binnenkort haar netwerk van loketten zal aanpassen, evenals de openingsuren van een aantal van haar loketten. 44* van de 135 loketten (die samen minder dan 6% van alle transacties in 2019 vertegenwoordigen) zullen tegen eind 2021 geleidelijk worden gesloten. In 37 andere stations worden vanaf 1 maart 2021 de openingsuren van de loketten afgestemd op de drukste momenten van de dag.

Het onthaal in de stations blijft echter verzekerd: in alle betrokken stations blijft de wachtzaal uiteraard toegankelijk en zullen de openingsuren ervan aangepast worden zodat ze ruimschoots de dienstregeling van de treinen dekken. Er wordt zoveel als mogelijk gezorgd voor een fysieke aanwezigheid in de stations, ofwel door medewerkers van NMBS of dankzij verschillende samenwerkingsverbanden. Extra patrouilles van Securail en investeringen in nieuwe installaties (bewakingscamera’s, toegangscontrole,…) zullen de veiligheid van de reizigers verzekeren. Bij een verwachte toename van de reizigersstromen, bijvoorbeeld in periodes met veel vrijetijdsverplaatsingen of wanneer schoolabonnementen moeten worden vernieuwd, zullen ook stewards worden ingezet in de betrokken stations.

De assistentie voor personen met beperkte mobiliteit zal in de stations die dit aanbieden, behouden blijven.

Na deze aanpassing zal nog steeds 16% van de stations beschikken over loketten (ter info: in Frankrijk is dat 13%, in Nederland 4% en in Duitsland 6%).

Er is een overgangsperiode gepland die loopt van 1 maart tot eind 2021. In die periode zullen deze 44 loketten twee of drie dagen per week open blijven. Vanaf maart 2021 zullen stewards aanwezig zijn om de reizigers te informeren over de functionaliteiten van de verkoopautomaat. Deze zijn eenvoudig in gebruik en er is steeds een telefoonnummer vermeld voor gratis hulp op afstand: zo kan de NMBS-medewerker helpen om een vervoersbewijs aan te kopen voor iedereen die daar nood aan heeft. Er zullen ook brochures beschikbaar zijn om de klanten te informeren over de verschillende verkoopkanalen (automaat, app of website), die alle NMBS-producten aanbieden. In de betrokken stations zullen regelmatig informatie- en demonstratiesessies worden georganiseerd. NMBS zal ook aan de gemeenten die dat wensen aanbieden om informatiesessies te organiseren over het gebruik van deze nieuwe verkoopkanalen.

Deze beslissing leidt dus niet tot sluitingen van stations en zal geen enkele invloed hebben op het treinaanbod in de betreffende stations. Integendeel, in de periode 2020-2023 wordt het treinaanbod met 4,7% verhoogd en bijna duizend bijkomende treinen zullen tegen 2023 wekelijks worden ingezet. De geleidelijke sluiting van een aantal loketten gebeurt voor 100% met natuurlijke afvloeiingen.

14 REACTIES

  1. Als dit zo is vind ik dit een schande ! Dit betekent dat je om het perron te bereiken richting Brugge eerst de buitentrap moet nemen om vervolgens terug een trap naar beneden moet en terug de trap naar boven om op het juiste perron te geraken.

  2. Als het station in de deelgemeente Heist dicht gaat vraag ik me af wat ermee zal gebeuren. Zal het een nieuwe bestemming krijgen of gaat het tegen de vlakte zoals het stadhuis en de zaal Ravelingen? Iedereen weet dat een leegstaand gebouw ofwel vandalen of krakers aantrekt tot het tenslotte helemaal verloederd is en rijp is voor de sloop.

    • Heistenaartje je weet toch dat het station bijna het enige openbaar gebouw is dat nog niet afgebroken is in Heist . Het begon met de tramhalte aan het Heldenplein ,het kaartershuisje aan de polderstraat , de Speelman ,Het stadhuis , het zwembad De Raan enz Het station is trouwens niet toegankelijk voor gehandicapten in een rolwagen alhoewel er zeer gemakkelijk hellingen zouden kunnen aangelegd worden zowel aan de noordzijden als aan de kant van Oostwinkel .

      • Beste inwoner, ik kan je niet meer dan gelijk geven. Wat dat pittoresque tramhuisje misdaan had weet ik tot op heden nog steeds niet. Het kaartershuisje werd wel niet meer gebruikt maar veel oudere mensen zaten in de zon te keuvelen terwijl ze nu in de tocht moeten zitten, terwijl een muur met een dakje op of een soort kleine paravent een oplossing zou geweest zijn (Je moet maar eens kijken hoeveel mensen de grote paravent in Blankenberge aantrekt). Grote projecten waar de meeste Heistenaars niet om vragen krijgen voorkeur want daar rinkelt de kassa voor een niet nader te bepalen elite.

  3. als het iemand interesseert het zijn 81 trappen om op het juiste peron te geraken
    SCHANDE doe het maar eens met rolater of valies

    • Volksvertegenwoordiger Franky Demon heeft enkele maanden geleden de minister gevraagd om de perrons via hellingen toegankelijker te maken . Er zou werk van gemaakt worden ! Nog enkele jaren geduld aub

      • Beste Treinreiziger, heb geen weet van de vraag gesteld door dat parlementslid, maar weet wel dat dit Parlementslid, zijn partij of waar hij toch bij verkozen is geraakt, zowel in de Vlaamse en Federale regering helpt de lakens uitdelen… zou toch geen enkel probleem mogen zijn…

        • Die partij heeft de meerderheid niet . Is slechts een kleine schakel in het geheel . Maar met een groene minister , die meer tegenwerkt dan meewerkt is het niet gemakkelijk.

  4. Er mag wel eens gedacht worden aan de minder mobiele personen die in het station van Heist de trein willen nemen . Onverantwoord dat zoiets nog bestaat in deze tijd

  5. Om de trein te nemen in Heist moet men bergschoenen aanhebben en geoefend zijn in bergbeklimmen. Waarschijnlijk uniek in de wereld.

  6. Beste inwoner!
    U heeft 100% gelijk met uw conclusie over de gebouwen in Heist die verdwijnen, maar is dat ook niet de schuld van de Heistenaren zelf? want zolang deze niet beseffen welke macht ze hebben bij de verkiezingen zal het altijd zo blijven, de Knokkenaren zeggen “Heist is de vuilbak van Knokke, nu aan jullie om het tegendeel te bewijzen.!!!!!

  7. het station van Heist is een schande , de NMBS laat daar alweer blijken hoeveel respect ze heeft voor gehandicapte reizigers. Waarschijnlijk hoopt de maatschappij dat gehandicapte mensen dan maar hun familie zullen inschakelen om in het station Knokke in te stappen. Het ergerlijk is, dat bijna alle stations van de NMBS is een erbarmelijke toestand zijn : wij zijn erger dan een derdewereld land op dat gebied . Het station van Gent St-Pieters, het tweede of derde drukste station van België is al 20 jaar een slordige bouwwerf , en ik wed dat het binnen 10 jaar nog niet af is. Is het zo dat men het publiek aanmoedigt om het openbaar vervoer te gebruiken ?

Comments are closed.

- Advertisment -

Lees ook dit

Recente reactie van onze lezers